Tommy Macias och Anna Bernholm uttagna till OS

Regerande europamästaren i judo Tommy Macias och VM-femman Anna Bernholm är uttagna av Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) till OS i Tokyo 2020. Det offentliggjordes under förmiddagen när SOK presenterade namnen i den första uttagningen till OS.

Tommy Macias och Anna Bernholm, medaljörer på EM/Europeiska spelen. Bild endast för illustration. Bilden finns att hämta hos Bildbyrån.

"Det är glädjande att Tommy och Anna tidigt får en uttagning av SOK för OS i Tokyo. De båda har under 2018 och 2019 hållit sig i toppen i sina respektive viktklasser och vunnit flera stora medaljer vilket har lett fram till uttagningen. Det här ger dem förhoppningsvis en positiv kick och mer självförtroende in i den avslutande perioden mot OS", kommenterar landslagschef Robert Eriksson.

Tommy Macias (73 kg) visade i somras att han trivs på mästerskap när han tog sin tredje raka EM-medalj. Den här gången tog han guld och blev därmed Sveriges andra europamästare genom tiderna i judo. Förutom EM-guldet har han sedan tidigare bland annat två EM-brons, ett brons på Masters, två Grand Slam-guld och två guld på Grand Prix på meritlistan. Resultaten har gjort att han ligger 3:a på världsrankingen i 73-kilosklassen, den viktklass som av många anses vara en av de tuffaste för herrar just nu.

"För mig har inte målet varit att kvala in utan att ta medalj på OS. Det här är ett delmål på resan dit. Men det känns förstås skönt att ha fått besked så tidigt. Nu behöver jag inte fokusera på att ta medaljer på alla tävlingar på vägen. Nu är allt fokus på att jag ska vara bäst när det gäller i Tokyo nästa år. Även om det förstås skulle vara kul att få lite medaljer på vägen också", säger Tommy Macias.

Anna Bernholm (70 kg) jagade en OS-biljett redan till Rio 2016 (då i 63-kilosklassen) men missade att komma med. Efter besvikelsen gjorde Bernholm en omstart och en målinriktad satsning för att nå OS i Tokyo 2020. Hon gick upp en viktklass till 70-kilosklassen och har därifrån arbetat sig hela vägen upp till en 2:a plats på världsrankingen.

Vid Europeiska spelen i Minsk i somras tog Bernholm sin första mästerskapsmedalj, ett EM-brons. Några veckor senare kom även genombrottet på VM då hon kom femma. Förutom mästerskapsplaceringarna har hon under 2019 nått hela fyra stora finaler på världstouren (Osaka Grand Slam, Tel Aviv Grand Prix, Baku Grand Slam och Hohhot Grand Prix).

"Det känns såklart bra att få den här uttagningen. Det visar att SOK verkligen tror på mig, att jag har kapacitet att ta medalj. Det är ju något som jag också tror", säger Anna Bernholm.

Hoppas på fler svenska judoka till OS
OS-kvalet i judo pågår till slutet på maj 2020 och det återstår ännu många kvaltävlingar. Förhoppningen är att ha fem aktiva med i truppen till OS och väl på plats är målet att ta medaljer.

"Målsättningen för Anna och Tommy, likväl som för de övriga i den svenska truppen som vi hoppas ska kvala in, är alltid att tävla om medalj. Det gäller alla tävlingar vi åker på och samtliga i truppen besitter kapacitet att infria det", säger landslagschef Robert Eriksson.

De svenskar som fortsatt jagar en biljett till OS är Robin Pacek (81 kg), Marcus Nyman (90 kg) och Joakim Dvärby (100 kg).

Redan nu i helgen 23-24 november väntar nästa tävling, Osaka Grand Slam, där många viktiga OS-kvalpoäng står på spel.

Hela fabriken stängs ner medan medarbetarna lär sig falla rätt23.10.2019 07:12:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsplatsolyckan i Sverige. Det har Proplate i Oxelösund tagit fasta på och inför nu obligatorisk fallträning för 100 medarbetare i syfte att förebygga fallolyckor och minska skaderiskerna om ett fall sker. Två timmar i veckan stänger Proplate ner produktionen för att samtliga anställda ska få möjlighet att träna balans, styrka och fallteknik. Satsningen är den största hittills i ett samverkansprojekt mellan Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring, Fallkompetens i arbetslivet, som ingår i konceptet Judo4Balance.

Marcus Nyman klättrar 45 platser på världsrankingen24.9.2019 00:22:00 CESTPressmeddelande

OS-femman från Rio Marcus Nyman är tillbaka med besked. För fyra veckor sedan kom han femma på VM och i helgen vann han Grand Prix i Tashkent, Uzbekistan. Prestationerna har gjort att Nyman klättrat anmärkningsvärda 45 placeringar på världsrankingen sedan mitten på augusti. Helgens förstaplats innebar också att Nyman nu hoppat upp på OS-kvalplats, en viktig milstolpe i hans satsning mot ett tredje OS.