Trafikinformation: Inställd spårvagnstrafik på Götaälvbron

Under de två första helgerna i november går inga spårvagnar över Götaälvbron. Anledningen är förberedande arbeten för den nya spårvagnshallen på Ringön.

Buss ersätter på sträckan. Foto: Thomas Harrysson

Avstängningen gäller från den 2 november klockan 21:00 till den 5 november klockan 04:00. Samma tider gäller från den 9 november till den 12 november. Orsaken är att växlarna till in- och utfartsspåren till den nya spårvagnshallen på Ringön ska läggas.

Spårvagnslinjerna 5, 6 och 10 berörs av stoppet. Linje 5 och 10 kör inte på sträckan Lilla Bommen-Vågmästareplatsen. Linje 6 kör inte på sträckan Nordstan-Vågmästareplatsen. Istället får kunderna åka buss. Ersättningsbussarna (linje 6E) avgår från Nordstan, läge B, respektive Wieselgrensplatsen, läge H.

Läs mer om hur kollektivtrafiken påverkas av arbetet på Västtrafiks hemsida.

Buss ersätter på sträckan. Foto: Thomas Harrysson

Debatt: Förarbristen måste tas på allvar18.3.2019 14:02:00 CETPressmeddelande

Idag infaller bussförarens dag, den dag på året då vi lyfter fram alla de människor som håller stora delar av vår kollektivtrafik rullande. Men samtidigt som allt fler reser tillsammans står branschen inför stora utmaningar. Fram till 2020 måste vi anställa 1 400 nya bussförare för att inte kollektivtrafiken ska stanna. Nu behövs kraftfulla åtgärder för att lösa förarbristen, skriver Lars Backström, vd på Västtrafik och Christer Pettersson, ordförande i Västra Sveriges Bussbranschförening.