Trafikinformation: Power Big Meet

Sök din resväg på Västtrafiks hemsida eller i appen Västtrafik To Go. Foto: Thomas Harrysson

Mellan den 5-7 juli påverkas busstrafiken i Lidköping med anledning av evenemanget Power Big Meet. Kollektivtrafiken kommer att förstärkas på vissa linjer och vara tillfälligt indragen på vissa sträckor under vissa tider.

Busstrafiken påverkas under olika etapper från torsdagen den 5 juli till lördagen den 7 juli. Under vissa tider då framkomligheten är svår kommer kollektivtrafiken att vara indragen. Vi kommer även att förstärka busstrafiken med linjerna 15, 16 och 17.

För de som ska resa i stadstrafiken under dessa dagar rekommenderar vi att man planerar sin resa i förväg. Sök din resväg på Västtrafiks hemsida eller i appen Västtrafik To Go, där du även kan köpa din biljett.

Tänk på att linjerna påverkas under olika tider på dygnet, under de dagar evenemanget pågår.

Så påverkas trafiken:

Linje 1 Express
Hållplats Sjukhuset Lidköping är indragen den 5, 6 och 7 juli mellan klockan 16:00 och 04:00. Hållplats Arenan får ett tillfälligt läge där hållplatsen Ågårdsskogen tidigare låg. Gäller den 5, 6 och 7 juli mellan klockan 16:00 och 04:00

Linje 100 och linje 102
Hållplatserna Idrottens hus, Sjukhuset, Stadsträdgården och Nya stadens torg är indragna den 5, 6 och 7 juli mellan klockan 16:00 och 04:00. Hållplats Arenan får ett tillfälligt läge där hållplatsen Ågårdsskogen tidigare låg. Gäller den 5, 6 och 7 juli mellan klockan 16:00 och 04:00.

Linje 130 och linje 132
Hållplatserna Plastgatan, Bäckvägen, Campingen, Framnäs City och Torggatan är indragna den 5, 6 och 7 juli mellan klockan 16:00 och 04:00.

Linje 135
Hållplatserna Gamla stadens torg, Tunnbindaregatan och Kartåsplan är indragna den 5, 6 och 7 juli mellan klockan 16:00 och 04:00.

Linje 136
Hållplatserna Fridhemsparken och Kartåsplan är indragna den 5, 6 och 7 juli mellan klockan 16:00 och 04:00.

Linje 137
Hållplatserna Campingen, Förstadsvägen, Nonnens Väg, De la Gardievägen, Rudenschöldsgatan, Ågårdsgatan, Missionskyrkan och Nya Stadens Torg är indragna den 5 och 6 juli mellan klockan 16:00 och 04:00.

Linje 105
Hållplatserna Nya stadens torg, Stadsträdgården, Sjukhuset, Idrottens hus, Arenan, Alebäcksgatan, Majåker, Kockgården, Mjölnaregården, Flygplatsen, Stommen, Vigrum, Halmstad, Norra Härene, Lovenevägen, Torpa, Flöje och Kättorp är indragna den 5 och 6 juli mellan klockan 12:00 och 04:00. Den 7 juli är linjen helt indragen.

Linje 1 och linje 2
Hållplatserna Bäckvägen, Campingen, Förstadsvägen, Framnäs City, Torggatan, Nya stadens torg, Stadsträdgården, Sjukhuset, Idrottens hus, Arenan, Solhaga, Wennerbergsskolan, Husabygatan, Tunnbindaregatan, Stadshuset, Gamla stadens torg, Missionskyrkan, Ågårdsgatan, Rudenschöldsgatan, De la Gardievägen, Nonnens väg, Lunnelidsvägen och Gränsvägen är indragna den 5, 6 och 7 juli mellan klockan 16:00 och 04:00.

Linje 9
Linjen är helt indragen den 5, 6 och 7 juli mellan klockan 15:30 och 04:00.

Linje 15, 16 och 17
Linjerna förstärker busstrafiken den 5, 6 och 7 juli mellan klockan 16:00 och 20:00, se linjernas körvägar i tidtabellen eller i Västtrafiks Reseplanerare.

Frågor som rör evenemangets övriga påverkan på vardagslivet hänvisas till Lidköpings kommun.

Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99, press@vasttrafik.se
Lidköpings kommun, 0510-77 01 19, kommun@lidkoping.se

Nytt resecentrum i Gamlestaden17.8.2018 09:12Pressmeddelande

Lördagen den 18 augusti är det dags för invigning av Gamlestaden resecentrum. Då får en av kollektivtrafikens största knutpunkter i Göteborg en modern, trygg och tillgänglig mötesplats för resenärer och invånare. Välkommen på en invigning för alla åldrar. Västtrafiks nya resecentrum ligger på Gamlestads Torg, en stor och växande knutpunkt för kollektivtrafikens resenärer. Byggnationen startade våren 2016 och på lördag är det dags för invigning. – Gamlestaden är en stor knutpunkt för våra resenärer och området genomgår just nu en kraftig förändring med nya bostäder, handel och kontor. Därför är vi mycket glada över att kunna öppna upp för en modernare och tillgängligare mötesplats för resenärer och invånare, säger Stefan Ekman, infrastrukturchef på Västtrafik. Prognosen pekar på cirka 30 000 av- och påstigande resenärer från spårvagn, buss och tåg per dygn vid Gamlestads Torg år 2020, jämfört med dagens cirka 20 000 resenärer per dygn. Västtrafikbutik ska testa nya lösningar Det nya res