Traineeutbildning – ett steg mot ett jobb inom industrin

I syfte att locka fler till yrket som CNC-operatör startar Clockwork inom kort upp ett traineeprogram på uppdrag av Atlas Copco i Tierp. Industrimatchningsprojektet pågår under drygt sex månader, där tio kandidater erbjuds skräddarsydd utbildning på plats hos Atlas Copco.

Traineeutbildningen, som startar i april och pågår mellan sex och nio månader, innehåller såväl teknisk utbildning som praktik. Under tiden bidrar Clockwork med rekrytering, språkstöd och utbildningsinnehåll.
– Målet är att samtliga tio ska anställas direkt i företaget om allt går som planerat, berättar Clockworks projektledare Jan Johansson.

Den innovativa utbildningssatsningen är ett initiativ från Atlas Copco, som ser utmaningar i att rekrytera färdigutbildade CNC-operatörer.
– Samarbetet med Clockwork är en möjlighet till att hitta tekniskt intresserade människor med kapacitet och förmåga att lära sig och utvecklas tillsammans med oss på Atlas Copco, berättar produktionschefen Kerstin Mattiasson.

För att hitta kandidater har Clockwork en dialog med Arbetsförmedlingen i Gävle och Tierp. De som rekryteras till utbildningen behöver inte ha en teknisk bakgrund, däremot krävs grundläggande kunskaper i svenska och matematik samt en stark motivation till ett jobb inom industrin. Ett annat kvalifikationskrav är att du i dag är utan anställning eller riskerar att bli.
– Många som inte är fullärda i det svenska språket upplever en barriär för att komma in på arbetsmarknaden. Därför ingår också anpassat och engagerat språkstöd i utbildningen för de som behöver, säger Jan.

På många sätt är Atlas Copco ett spännande framtidsföretag att jobba på. I takt med att industrin digitaliseras skapas fler utvecklingsmöjligheter.
– Rollen som CNC-operatör innebär ansvar för produktionen av komponenter som används i våra industrimaskiner. Det omfattar allt ifrån programmering till kvalitetskontroll, felsökning och leverans. Skillnaden mellan oss och flera andra industriföretag är att du får ta ett stort ansvar på direkten, berättar Kerstin.

Är du intresserad av att söka tjänsten? Här hittar du annonsen: