Tre individer och ett lag uttagna till Peking 2022

I första uttagningen till Paralympics i Peking 2022 ger Sveriges Paralympiska Kommitté grönt ljus till tre individer och ett lag. Målet med uttagningen är att skapa trygghet och ytterligare motivation till att skapa de bästa förutsättningarna inför spelen.

Under fredagens digitala pressträff gjorde Sveriges Paralympiska Kommitté den första uttagningen inför Paralympics 2022 i Beijing. Tre individer och ett lag är nu uttagna att representera Sverige under Paralympics om exakt 314 dagar.

– Det är ingen slump att det är just de här som blir suttagna i det här skedet, de lever och andas den här satsning fullt ut och det känns helt rätt att ge dem den här platsen för att kunna ge dem trygghet inför den sista perioden innan spelen.

– Själv känns det otroligt motiverande att gå in i det sista året tillsammans med extremt hög kompetens i våra ledarstaber och jag känner mig trygg i att vi kommer kunna skapa de absolut bästa förutsättningarna för att våra paralympier ska kunna prestera på topp när det väl gäller, säger truppchef Niclas Grön under pressträffen.

Följande lag/individer är förhandsuttagna till Paralympics 2022:

Landslaget i rullstolscurling

Under Paralympics i Sydkorea 2018 slutade det svenska landslaget i rullstolscurling på plats tio. Stora delar av laget var debutanter och det högt ställda målet på topp sex blev för tufft. Sedan dess har Sverige klättrat den långa vägen genom B-VM- och upp till A-VM 2020 för att där slå igenom på riktigt. Det blev ett övertygande VM-brons och därmed en kvotplats till Paralympics 2022. Vilka individer som ska representera laget är ännu inte klart men oavsett vilka som kommer åka med kommer Sverige åka till Peking för att slåss om topplaceringarna.

Aaron Lindström, alpint

Aaron Lindström debutant och även svenska truppens yngsta paralympier under Paralympics 2018. Den 17-årige Skövdesonen nosade redan då på medaljerna när han slutade sjua i den avslutande slalomen. Fyra år senare har Aaron hunnit fylla på erfarenhetbanken och tog under årets enda VC-tävling en stark tredjeplats i favoritdiciplinen slalom.

Ebba Årsjö, alpint

Ebba Årsjö har tagit den alpina parasportvärlden med storm. I slutet på 2018 blev hon inklassad inom para-alpint efter att under hela sitt liv tävlat mot personer utan funktionsnedsättning. En övergång som gjort att hon hittat hem, både i sig själv och in sin åkning. Resultaten lät inte vänta på sig och redan under debutsäsongen tog hon två världscupsegrar. Under säsongens intensiva tävlingsveckor i Swcheiz och Österrike tog hon hela fem världscupsegrar och övertygade stort. Nu är hon alltså förhandsuttagen att represnetera Sverige i sitt första Paralympics 2022.

Zebastian Modin, längd- skidskytte

26-åringen från Östersund kan klassas som en rutinerad paralympier vid det här laget. Han debuterade redan i Vancouver 2010 och har sedan dess hunnit med att ta fem paralympiska medaljer. Senaste i raden är ett silver från sprinten i PyeongChang 2018 där han tog Sveriges enda medalj. Sedan dess har Modin hunnit med att vinna den totala världscupen, för fjärde året i rad, brytit nya barriärer genom att tävla i Sverigecupen i längd samt SM i skidskytte. Under årets enda världscuptävling i finska Voukatti tog Modin två segrar, en tredjeplats och en fjärdeplats. Nu tar han sikte mot sitt fjärde Paralympics tillsammans med huvudguiden Robin Bryntesson.

Aaron Lindström
Ebba Årsjö
Zebastian Modin
Zebastian Modin under Paralympics 2018.
Landslaget i rullstolscurling under Paralympics 2018. Ronny Persson, Mats-Ola Engborg och Kristina Ulander

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning