Trots minskat ungdomsdrickande, var fjärde tonåring dricker vid skolavslutningen

Var fjärde tonåring svarar att det är vanligt att de dricker alkohol i samband med skolavslutningen. Detta är något som oroar varannan tonårsförälder. Det visar en ny undersökning från IQ.

Foto: Fanny Gustafsson/Unsplash

– Alkoholkonsumtionen bland unga har visserligen minskat över tid men det är viktigt att komma ihåg att skolavslutningen är ett tillfälle då många tonåringar kommer i kontakt med alkohol. Därför behöver vi prata med våra barn om alkohol. Det visar att vi bryr oss och är också något som de allra flesta tonåringar vill, säger Karin Hagman, vd på IQ.

Trots en positiv utveckling under senare år, där ungdomar dricker mindre, kommer många tidigt i kontakt med alkohol. Fyra av tio niondeklassare, och sju av tio i gymnasiets år två, dricker alkohol. För att undvika att ungdomar råkar illa ut, behövs engagerade vuxna. Och i motsats till vad man kan tro, är det just vad de allra flesta tonåringar själva efterfrågar. I IQs undersökning svarar drygt nio av tio ungdomar att de tycker att det är bra att föräldrar pratar med sina barn om alkohol.

–Tonåren är en speciell tid i livet. Man befinner sig i gränslandet mellan att vara barn och vuxen och det är mycket nytt att ta ställning till, inte minst alkohol och kompisar. Glöm inte bort att det som du som förälder gör och säger när det kommer till alkohol har stor betydelse för dina barn. Du kan påverka och du är en förebild, säger Karin Hagman.

IQs undersökning visar samtidigt att varannan tonårsförälder är orolig för att deras tonåringar ska råka illa ut på grund av alkohol.

– Det viktigaste du kan göra som förälder är att ge kärlek och visa omtanke. Visa att du finns där för din tonåring, och att du gärna lyssnar. Om du är orolig för något, berätta varför, säger Karin Hagman.

Ta hjälp av Tonårsparlören

Att prata med sitt barn om alkohol kan kännas svårt. I IQs handbok Tonårsparlören finns fakta, argument och konkreta tips på hur man som förälder kan förhålla sig och agera för att hjälpa sin tonåring att fatta egna, kloka beslut. Handboken finns på tonårsparlören.se och även på engelska och som ljudbok.

Resultat från undersökningen bland tonåringar mellan 14–17 år:

• Närmare 3 av 4 ungdomar (78 procent) tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol vid skolavslutningen. Däremot svarar bara var fjärde (24 procent) att de själva dricker alkohol vid skolavslutningen.
  • 5 av 6 (84 procent) uppger att det är bra att föräldrar inte köper ut alkohol till sina barn.
  • 3 av 4 tonåringar (74 procent) tycker att det är bra att föräldrar sitter uppe och väntar på att deras barn kommer hem.

Resultat från undersökningen bland tonårsföräldrar:

• 9 av 10 föräldrar (90 procent) tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol vid skolavslutningen. Däremot tror bara drygt var femte förälder (23 Procent) att deras egna tonåringar dricker alkohol vid skolavslutningen.
  • Drygt tre av fem föräldrar (62 procent) har pratat med andra tonårsföräldrar om vad som gäller för deras barn i frågor som handlar om alkohol, fester och vilka tider de ska komma hem.
  • Varannan förälder (47 procent) har suttit uppe och väntat på att deras barn ska komma hem.

Om undersökningarna

De två undersökningarna har genomförts av Norstat genom en webbpanel. En riktad till 4 273 tonårsföräldrar med barn i åldern 13–17 år med undersökningsperiod 30 mars–19 april 2022 och en riktad till 556 tonåringar i åldern 14–17 år med undersökningsperiod 31 mars–18 april 2022. Läs mer om undersökningsresultaten i bifogade faktablad.

Stjärnskotten David Ritschard och Mona Masrour ger kärlekstips tillsammans med andra artister i IQs Raggningshjälpen10.5.2022 09:56:10 CEST | Pressmeddelande

Många våndas inför den första dejten. Ikväll, den 10 maj kl. 20.00, samlar därför IQ, under ledning av journalisten och dejtingproffset Emilie Roslund, några av Sveriges mest hyllade artister för att hjälpa oss att hitta kärleken. Under spelningen, som går under namnet Raggningshjälpen, medverkar Familjen, David Ritschard, Mona Masrour, Markus Krunegård och Sara Parkman.

Valborg: Drygt varannan förälder är orolig för att deras tonåring ska råka illa ut på grund av alkohol27.4.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Snart är det valborg och många unga kommer i kontakt med alkohol. En undersökning från IQ visar att minst var femte tonåring dricker alkohol då, och drygt varannan tonårsförälder är orolig för att deras tonåring ska råka illa ut på grund av alkohol. Inför valborg får 653 hushåll i Gotlands län, med barn som fyller 14 i år, handboken Tonårsparlören – med fakta och tips om alkohol och annat som föräldrar ofta funderar på.

Valborg: Varannan förälder i Östergötland är orolig för att deras tonåring ska råka illa ut på grund av alkohol27.4.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Snart är det valborg och många unga kommer i kontakt med alkohol. En undersökning från IQ visar att minst var femte tonåring dricker alkohol då, och drygt varannan tonårsförälder är orolig för att deras tonåring ska råka illa ut på grund av alkohol. Inför valborg får 5 364 hushåll i Östergötlands län, med barn som fyller 14 i år, handboken Tonårsparlören – med fakta och tips om alkohol och annat som föräldrar ofta funderar på.