Truppen till Paralympics vaccineras

Sveriges Paralympiska Kommitté kommer att erbjuda vaccin till den svenska truppen som ska åka till Tokyo i sommar. Möjligheten ges tack vare det avtal som IOK har skrivit med Pfizer och BioNTech vilket gör att det totalt blir fler doser tillgängliga i Sverige.

Vaccindoserna från Pfizer och BioNTech är en del av det internationella vaccinationsprogram som Internationella Olympiska Kommittén (IOK) slutit avtal om.

– Vi, Sveriges Paralympiska Kommitté, har via ett gott samarbetet med Sveriges Olympiska Kommitté fått en möjlighet att vaccinera vår trupp som ska till Tokyo. Vår ståndpunkt har hela tiden varit att de prioriterade målgrupperna i samhället ska få tillgång till vaccin först men i och med det här avtalet mellan IOK och Pfizer får vi tillgång till vaccin som annars inte hade kommit till Sverige, säger Ines Lopes, truppchef för Sveriges Paralympiska Kommitté.

Doserna som Sveriges Paralympiska Kommitté får ta del av kommer från Pfizer via Internationella Olympiska Kommittén och gör alltså att det totalt blir fler vaccindoser att distribuera i Sverige.

När vaccineringen av den paralympiska truppen inleds är ännu inte fastställt. Regeringen och Folkhälsomyndigheten är informerade om de kommande vaccinationsplanerna.

– Vi är såklart väldigt tacksamma för den här möjligheten. Att kunna åka med en trupp som är vaccinerade skapar trygghet både i truppen men också runt Paralympics i stort. Det finns inget krav från Japan att de som deltar under Paralympics ska vara vaccinerade men med hänsyn till det japanska folket känns det här helt rätt, säger Ines Lopes.

Paralympics invigs den 24 augusti.

Ines Lopes,  truppchef för Sveriges Paralympiska Kommitté.
Ines Lopes, truppchef för Sveriges Paralympiska Kommitté.