Trygghetshjältar får jobb

Dubbelt så många som bor i utsatta områden saknar arbete jämfört med unga i andra områden. Sveriges Stadsmissioner och Håll Sverige Rent ska nu skapa 700 trygghetshjältar som bor i utsatta områden där de ska arbeta för att hålla rent och förändra beteenden.
Mer än 24 miljoner kronor ska se till att projektet "Snyggt och tryggt i mina kvarter" ska fungera under fyra år.

Det gemensamma projektet ”Tryggt och snyggt i mina kvarter”, beräknas pågå i fyra år och finansieras av Svenska Postkodlotteriet med 24,2 miljoner kronor.

Modellen kallas ”trygghetsentreprenaden” där projektet anställer entreprenörer –som kallas trygghetshjältar. De är unga och bor i området där de ska arbeta, har många kontakter och skapar förtroende, tillit och engagemang hos andra. Samtidigt startas ett fastighetsnätverk med avtal från fastighetsägare, försäkrings- och fastighetsbolag, samt i en del fall med kommuner.

- Målet är att arbeta förebyggande mot nedskräpning, och även i längden skadegörelse, och därmed minska samhällets kostnader, säger Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent.

- Nu ska vi jobba tillsammans med ungdomar som ofta lever i utsatthet. I ett unikt samarbete med Håll Sverige Rent och medel från Postkodlotteriet ska ungdomar i utsatta områden stöttas och engageras för ett rent och tryggt lokalsamhälle. Ungdomarna aktiveras och kommer genom projektet få arbetslivserfarenhet som en del i att minska arbetslöshet och fattigdom som ofta går i arv.

Vi jobbar tillsammans med 700 ungdomar för ett rent och tryggt lokalsamhälle. De kommer att få arbetslivserfarenhet och målet är att 85 procent har arbete när projektet är avslutat, säger Sanna Detlefsen, ordförande Sveriges Stadsmissioner.

Nedskräpningen beräknas minska med hälften i insatsområdena och 50 000 människor mobiliseras för sanering, kampanjer och projektaktiviteter.

- Projektet skapar en helt ny affärsmodell för trygghet och minskat utanförskap. En modell som efter projektet kan föras vidare, säger Postkodlotteriets Managing Director Eva Struving.

Fakta om projektet:

Projektet ”Tryggt och snyggt i mina kvarter” är ett av de Drömprojekt som beviljas av Postkodlotteriet varje år.  Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet förmedlat drygt 12 miljarder kronor till ideella organisationers viktiga arbete. Projektet kommer att starta i Norrköping för att sedan spridas till andra orter i Sverige.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 12 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 300 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.