Tufft startfält när Triathlon SM på medeldistans avgörs

Äntligen är det dags att kora Svenska Mästare i Triathlon på medeldistans efter att tävlingen har behövs ställas in de två senaste åren. Lisa Nordén, Jenny Nilsson, Jesper Svensson och Gabriel Sandör är några av dem som kommer kämpa om segern under Challenge Vansbro.
Fotograf: Mickan Palmqvist

På söndag den 3 juli avgörs vilka som kommer bli svenska mästare i triathlon på medeldistans. Arrangören är Challenge Vansbro som nu ser fram emot att äntligen få arrangera sitt mästerskap efter två års inställda tävlingar,

så här säger Clas Björling, tävlingsledare inför helgen:

"Förberedelserna inför loppet går enligt plan och det är mycket energi hos alla oss som jobbar med tävlingen att nu äntligen efter 2 inställda lopp 2020 och 2021 pga pandemin få leverera Sveriges gladaste triathlontävling igen ska bli riktigt skoj.

Vi är ju en tävling där alla kan vara med och alla är lika välkomna oavsett vilket av våra lopp under helgen man kör men givetvis ska det bli extra spännande att se duellerna i proffsfältet på dam och herrsidan där bla Gabriel Sandör gör en riktigt spännande debut på medeldistanssen.  I övrigt ser jag fram emot att få se massa nervösa och förväntansfulla innan respektive start och sen ta emot deras stora leenden när kommit i mål".

Tävlingens startfält ser riktigt spännande ut med Lisa Nordén från Bauhaus sportsklubb som i våras kvalade in till Ironman Kona 2022 även Jenny Nilsson från Team KBK Bikes CK som vann SM på långdistans för bara några veckor sedan kommer tävla om ytterliggare ett SM guld.

På herrsidan gör Gabriel Sandör från Terrible Tuesdays Athletics Club sin tävlingsdebut på denna distansen. Gabriel är i god from så med en bra raceplan finns de chans för honom till medalj. Jesper Svensson också från terrible Tuesdays Athletics Club som tidigare i år kvalade in till Ironman Kona 2022 är guldfavoriten för helgens tävling.

Fakta Triathlon:
Medeldistans 1900m sim, 90km cykling och 21km löpning.

Fotograf: Mickan Palmqvist