Tusentals avrättades i Iran 1988 – nu startar rättegången i Sverige

I dag startar en historisk rättegång i Stockholms tingsrätt mot en iransk medborgare, som misstänks för delaktighet i de massavrättningar och den tortyr av politiska fångar som ägde rum i Iran i slutet av 80-talet. Rättegången är den första i sitt slag i världen – ingen har hittills ställts inför rätta för folkrättsbrotten.

Det var i november 2019 som den nu åtalade mannen greps på Arlanda efter att ha rest till Sverige. Brotten som han misstänks ha varit delaktig i begicks av den iranska regimen under ett par veckor mellan juli och september 1988. Exakt hur många som avrättats, torterats eller “försvunnit” har inte kunnat fastställas. Enligt rapporter rör det sig om minst 5000 döda och ett stort mörkertal befaras, men hittills har ingen ställts till svars för gärningarna.

– Det handlar om mycket allvarliga brott som begåtts, men där förövarna fortfarande går fria. Det är viktigt att de som är ansvariga för brotten ställs till svars för sina gärningar, så att överlevare och anhöriga kan få någon form av upprättelse, säger John Stauffer, chefsjurist på Civil Rights Defenders.

Rättvisa kan ta tid – men är möjlig

I Sverige bor det i dag över 80  000 personer som fötts i Iran. Av dem är det många som har erfarenheter av att ha suttit frihetsberövade och torterats i Iran, eller som har familjemedlemmar och vänner som torterats eller avrättats i landet under 1980-talet. Enligt svensk lag är det möjligt för myndigheter att utreda och lagföra grova internationella brott som har begåtts i ett annat land, trots att det saknas en koppling till Sverige. Det innebär att brott mot mänskligheten, folkmord och krigsförbrytelser kan utredas i Sverige, oavsett var de är begångna eller vilken nationalitet som gärningspersonen eller målsäganden har. Detsamma gäller vissa särskilt allvarliga brott så som mord.

– Sverige har en möjlighet och ett ansvar att arbeta med ansvarsutkrävande för den här typen av allvarliga brott. Därför är det mycket viktigt att Sverige bidrar till det arbetet för att motverka den straffrihet som råder för dessa brott i Iran och andra länder, säger John Stauffer.

Flera andra europeiska länder, som Tyskland och Frankrike, har också utrett och ställt förövare av grova internationella brott inför rätta, bland annat kopplat till Syrien. Även i Sverige pågår brottsutredningar, bland annat efter att Civil Rights Defenders polisanmält representanter för den syriska regimen vid två tillfällen. I början av 2019 anmälde vi flera högt uppsatta tjänstemän inom den syriska regimen tillsammans med nio syriska överlevare som utsatts för tortyr och andra grova brott i fängelser runt om i Syrien. I april 2021 anmälde vi flera representanter för den syriska regimen för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten som begåtts genom kempvapenattacker mot civilbefolkningen.

– Rättvisa kan ta tid, men rättegången om massavrättningar och tortyr i Iran som pågår just nu visar att det faktiskt är möjligt att driva processer utanför de länder där brotten har begåtts. Det är mycket viktigt för att slutligen kunna skipa någon form av rättvisa, säger John Stauffer.

Följ rättegången på vår hemsida

Civil Rights Defenders kommer löpande publicera rapporter om rättegången på vår hemsida, inklusive analyser – följ rapporteringen här.

Kontakta oss

Civil Rights Defenders har inte varit involverade i rättsprocessen som rör den iranske medborgaren som nu står åtalad i Sverige, vi kan dock kommentera målet och rättegången. Vi kan bland annat berätta mer om hur förövare som begått allvarliga internationella brott i andra länder kan ställas till svars i Sverige. Vi kan även berätta mer om våra två polisanmälningar mot representanter för den syriska regimen.

Kontakta oss på 076 576 27 62 / press@crd.org

Ryssland går till val – Putins makt kan stärkas ytterligare17.9.2021 12:35:14 CEST | Pressmeddelande

Idag inleds valet till det ryska parlamentets underhus, Statsduman. Det Putin-lojala partiet Enade Ryssland har idag 334 av Statsdumans 450 platser. Får partiet ännu fler platser i Statsduman kan Putins maktposition stärkas ytterligare. Den ryske regimkritikern Alexei Navalnyj sitter fortfarande fängslad, och andra regimkritiker och oppositionella har fängslats, bötfällts eller flytt landet.

Natalia Project-deltagare arresterad i Belarus13.8.2021 21:48:42 CEST | Pressmeddelande

Idag 13 augusti 13.00 arresterades människorättsaktivisten och Natalia Project-deltagaren Nasta Lojka i centrala Minsk, Belarus. Larmet kom till människorättsorganisationen Civil Rights Defenders via larmsystemet Natalia Project, världens första larm- och positioneringssystem för utsatta människorättsförsvarare. Vi arbetar just nu aktivt och nära lokala organisationer för att säkerställa Nasta Lojkas trygghet.

Belarus president tvingade Ryanairplan med regimkritiker ombord att landa i Minsk – Civil Rights Defenders kan kommentera situationen24.5.2021 16:11:00 CEST | Pressmeddelande

Igår beordrade Belarus president Alexander Lukasjenko att ett Ryanairplan på väg från Grekland till Litauen skulle landa i Minsk, Belarus. Vid landningen greps den regimkritiske journalisten och aktivisten Roman Protasevitj som var ombord på planet. Civil Rights Defenders följer utvecklingen noga och kan kommentera den systematiska förföljelsen av journalister i landet.

31 döda i landsomfattande protester i Colombia7.5.2021 10:28:24 CEST | Pressmeddelande

För nionde dagen i rad har tusentals människor samlats på Colombias gator för att protestera mot president Iván Duques politik. Colombianska organisationer har registrerat 1728 fall av polisiärt övervåld mot demonstranter, och hittills har 31 personer dödats. Dussintals är försvunna till följd av godtyckliga gripanden. Människorättsorganisationer i hela världen, däribland Civil Rights Defenders, fördömer nu våldet.

mySafety Försäkringar hjälper Civil Rights Defenders och människorättsförsvarare i Sverige21.4.2021 09:38:57 CEST | Pressmeddelande

I början av 2021 lanserade organisationen Civil Rights Defenders stödfunktionen Säkerhetsjouren där oberoende svenska försvarare av mänskliga rättigheter erbjuds hjälp mot hat och hot. Nu går mySafety Försäkringar in i projektet och erbjuder en kostnadsfri näthatsförsäkring samt bedrägeri- och ID-skydd till samtliga människorättsförsvarare som anmält sig till Säkerhetsjouren.