U-18 VM-brons till Ingrid Nilsson

Det blev två svenska medaljer vid U-18 VM i Sarajevo. Den andra blev en bronsmedalj erövrad idag av Ingrid Nilsson från Frövi. I juli blev det guld vid Europeiska Ungdoms-OS, EYOF för Nilsson. På VM-mattan nådde Nilsson semifinal, där en förlust ledde till match om bronset mot franska Teophila Darbes-Takam. Efter blott 16 sekunder var Nilssons bronsmedalj säkrad.

Medaljjubel av Ingrid Nilsson i blått. Foto: Carlos Ferreira.

Efter guldmedaljen på Ungdoms-OS fanns det en hel del förhoppningar när 17-åriga Ingrid Nilsson klev upp på VM-mattan efter att ha stått över första omgången. Nadie Jaafar, Bulgarien höll undan i 35 sekunder innan matchen var över ett kast följdes upp med en fasthållning och 2 gånger waza-ari blev ippon (full poäng).

I kvartsfinalen mot franska Lila Mazzarino dröjde det till 3,29 innan ett kast halvvägs in i matchen, som gav waza-ari, kompletterades med sankaku gatame, en kombination av fasthållning och halslås, ippon till Nilsson.

Samma teknik som avslutade kvartsfinalen avslutade semifinalen, men då med usbekiska Barchinoy Kodirova som segrarinna mot Nilsson.

I den följande matchen om en bronsmedalj mot ännu en fransyska, Teophila Darbes-Takam, dröjde det 16 sekunder innan en kastkombination ledde till ippon och en VM-bronsmedalj till Nilsson.

Därmed kan vi summera in att den fyra judoka starka VM-truppen erövrade ett VM-silver till Tara Babulfath och ett VM-brons till Ingrid Nilsson. Naturligtvis strålande, och ett tecken på att det finns en stark återväxt inom svensk judo, som i över 10 år har imponerat på den internationella seniorscenen.

Medaljjubel av Ingrid Nilsson i blått. Foto: Carlos Ferreira.

Nicolina Pernheim Goodrich är guldfavorit inför VM7.11.2022 18:29:47 CET | Pressmeddelande

Den 8-10 november avgörs judo-VM för synskadade i Baku, Azerbajdzjan. Sveriges trupp består av regerande europamästaren och paralympiern Nicolina Pernheim Goodrich, och den tidigare juniorvärldsmästaren Oscar Widegren. Båda tävlar onsdag 9 november. Målet är medalj och i och med den nya klassindelningen, med en egen klass för blinda, tävlar de på mer rättvisa villkor och har bättre chanser än tidigare år.

Robert Eriksson slutar som landslagschef - får ny position på RF2.11.2022 18:31:43 CET | Pressmeddelande

Efter nästan 20 år som ledare för det svenska judolandslaget slutar nu landslagschef Robert Eriksson för att i stället börja som verksamhetsutvecklare inom forskning och utveckling på Riksidrottsförbundets elitdrottsavdelning. Robert Eriksson har under sina år på Svenska Judoförbundet bland annat varit med och tagit Sveriges första EM-guld samt Sveriges första VM-medaljer på herrsidan och även lett den svenska truppen genom tre OS.

Marcus Nyman gör comeback - igen!26.10.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För ett par veckor sedan gjorde Anna Bernholm comeback på VM efter sin korsbandsskada. Nu, en knapp månad senare, är det rutinerade Marcus Nymans tur att göra comeback. Nyman, som tog en paus från elitjudon efter OS i Tokyo, är tillbaka för att satsa mot sitt fjärde OS. 32-åringens första världstourtävling efter uppehållet blir Grand Slam i Baku, Azerbajdzjan, den 4-6 november. I truppen till Baku ingår även Anna Bernholm och Ida Eriksson, samt Axel Oscarsson från LUGI Judoklubb som debuterar på världstouren.