U-18 VM-guld till Tara Babulfath

Vilket år för 16-åriga Tara Babulfath på judomattorna! Vid midsommar erövrade Babulfath EM-guldet i U-18, idag följde hon upp med ett VM-silver i U-18. Mellan de två U-18 mästerskapsmedaljerna klev hon upp en ålderskategori och erövrade hon ett juniorguld på Europacupen. Japanska Kano Miyaki blev för svår i dagens VM-final.

Tara Babulfath i vitt i VM-final mot japanska Kano Miyaki. Foto IJF/ Jensen Lars Möller

Efter bl.a. fyra Europacupguld i U-18 i år klev Babulfath från Tyresö, tävlandes för Stockholms JK, in som förstaseedad och inledde VM-dagen mot amerikanska Harlee Hiller. En fasthållning avslutade matchen, ippon (full poäng) till Babulfath.

Även omgång två mot brasilianska Mariana Nunes slutade med ippon efter en fasthållning, där Babulfath visade prov på vilken aktivitet som krävs även nere i mattan.

Kvartsfinalen mot Nadin-Erdene Myagmarsuren från Mongoliet gick tiden ut, men ett kast med halvminuten kvar gav waza-ari, poängen som blev avgörande.

Semifinalen mot ungerska Luca Veg slutade i…just det, fasthållning och ännu en ippon-seger.

Därmed hade Babulfath nått VM-final utan att ha fått en enda poäng emot sig och vunnit tre av fyra matcher på ippon, en på waza-ari.

Finalmotståndare japanska Kano Miyaki hade imponerat med samma resultat, tre ippon- och en waza-ari -seger på fyra matcher. Miyaki med fler i stående med kast.

Finalen blev en rysare där till Miyaki efter knappt halva tiden hittade rätt, ippon och VM-guldet till Miyaki. Babulfath kunde summera in en strålande dag med ett VM-silver.

Det är lätt att sväva iväg, så här ska vi nöja oss med att konstatera att det här var en topprestation av Tara Babulfath, och det ser mycket lovande ut.

Sveriges trupp till EM i judo för synskadade1.9.2022 16:46:58 CEST | Pressmeddelande

I helgen avgörs judo-EM för synskadade i Cagliari, Italien. Sveriges trupp består av rutinerade paralympiern Nicolina Pernheim, som bland annat har tre EM-guld på meritlistan, och Oscar Widegren som har tagit ett junior-VM-guld och ett junior-EM-brons. Målet är medalj och i och med den nya klassindelningen, med en egen klass för blinda, tävlar de på mer rättvisa villkor och har bättre chanser än vid tidigare mästerskap.