Undermålig lärarförsörjning i många av landets skolor

I Västerbottens, Hallands och Uppsala län finns den högsta andelen skolor med legitimerade lärare. Medan i Dalarnas, Jämtlands och Södermanlands län är i var femte grundskola mindre än hälften av lärarna legitimerade.

Lärarnas Riksförbund har utifrån Skolverkets senaste statistik sammanställt de grundskolor i respektive kommun och län över landet som har lägst andel legitimerade lärare.

Åsa Fahlén, förbundsordförande för Lärarnas Riksförbund anser att de ansvariga aktivt bryter mot skollagen.

- Det här är ett lagbrott från arbetsgivarna. Efter tio år med reformen av lärarlegitimationen så ser det ändå så här bedrövligt ut. Det är extremt allvarligt att utsätta våra skolelever på det här sättet. De legitimerade lärarna som försöker göra ett bra jobb, inte minst där de behöver sätta betyg, får också sämsta möjliga förutsättningar, säger Åsa Fahlén.

Se bifogad sammanställning av behörighet grundskola 2021 per kommun och skola hela Sverige.

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med cirka 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.