Undersökning visar att svenskarna är beredda att ge upp viss integritet på nätet för att skydda barn

ECPAT International, som arbetar mot sexuell exploatering av barn, delar nu resultaten från en undersökning om allmänhetens syn på skydd av barn som använder internet. Sverige var ett av de åtta EU-länderna som deltog i undersökningen.

De viktigaste resultaten av undersökningen var följande:

• 67 procent av de svarande svenskarna är beredda att ge ett visst avkall på sin personliga integritet på nätet för att automatiserade tekniska verktyg ska kunna skanna och upptäcka bilder där det förekommer övergrepp mot barn.
  • 58 procent av de svarande svenskarna upplever att det inte finns så mycket, om ens någon, personlig integritet på nätet.
  • I genomsnitt bedömer 72 procent av svenska vuxna att barn inte kan vara ute på nätet utan att bli kontaktade av vuxna som försöker skada dem. 78 procent av de kvinnliga svarandena och 65 procent av de manliga var av den åsikten.
  • 61 procent av de tillfrågade svenskarna stöder EU:s planer på att införa ny lagstiftning om att privata företag ska kunna upptäcka material med sexuella övergrepp mot barn.
  • Undersökningsresultaten var i stort sett samstämmiga i alla åtta EU-länder.

"Undersökningsresultaten bekräftar bilden som vi får via samtal till ECPAT Sveriges stödlinje för föräldrar. Nu är det oerhört viktigt att beslutsfattarna tar sitt ansvar för att öka det rättsliga skyddet för barn som använder digitala plattformar”, säger Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare ECPAT Sverige.

ECPAT Sverige följer utvecklingen inom EU, med fokus på den nya förordningen för digitala tjänster som ska röstas om i januari 2022. Där är det viktigt att plattformars ansvar att upptäcka och rapportera övergreppsmaterial på barn ingår som obligatoriskt för alla, och att plattformar har skyldighet att skyndsamt ta ner material som upptäcks eller rapporteras in till dem.

I undersökningen framgår tydligt att allmänheten vill att åtgärder införs för att skydda barn på nätet. De vill att automatiserade verktyg som kan bidra till att skydda barn på nätet, alltid ska användas och att webbplattformar ska ha rättslig skyldighet att använda dem.

På uppdrag av ECPAT International i samverkan med dess medlemsorganisation Defence for Children – ECPAT Netherlands, genomförde YouGov de kvalitativa och kvantitativa undersökningarna som baserades på ett representativt urval av den vuxna befolkningen (18+) i Frankrike, Tyskland, Ungern, Italien, Nederländerna, Polen, Spanien och Sverige.

Om ECPAT International
ECPAT är en internationell organisation med 122 medlemmar i 104 länder som samordnar undersökningar, påverkansarbete och åtgärder för att få slut på sexuell exploatering av barn. ECPAT deltar i samarbeten där flera länder och sektorer ingår och samverkar med brottsbekämpande organ, privata organisationer och myndigheter över hela världen för att förhindra sexualbrott mot barn. ECPAT tar sig an problemet i alla dess sammanhang, däribland sexuell exploatering genom utnyttjande av barn genom köp av sexuella handlingar, människohandel, barn- och tvångsäktenskap och sexuell exploatering på nätet. Sedan 2020 arbetar ECPAT International med Defence for Children – ECPAT Netherlands och medlemsorganisationer i hela EU för att införa Project Beacon, en informationskampanj och ett påverkansarbete som inriktar sig på teknik och barns rättigheter i EU.

ECPAT Sverige är en barnrättsorganisation som arbetar mot sexuell exploatering av barn. Det gör vi på flera sätt. Vi sprider kunskap om brottsligheten och förebygger så att barn och unga inte utsätts. Vi arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete mot makthavare och vi samarbetar med myndigheter, företag och andra organisationer. Vi driver även ECPAT Hotline, en webbaserad anmälningssida, samt Ditt ECPAT, där barn och unga kan få hjälp, stöd och kunskap om bilder, sexuella kränkningar, hot och övergrepp på nätet eller IRL.

10 miljoner anmälningar av övergreppsmaterial på barn i Project Arachnid24.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Project Arachnid är en plattform och webcrawler utvecklad av Canadian Center for Child Protection som kan hitta bilder och filmer på nätet där barn utsätts för sexuella övergrepp i syfte att ta bort dem. Sedan starten 2016 har nu över 10 miljoner anmälningar gjorts med hjälp av Arachnid och i de flesta fall har det resulterat i att övergreppsmaterialet har tagits ned från nätet.

Rapport: Barn utsätts för sexualbrott i tidig ålder.15.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag släpper barnrättsorganisationen ECPAT rapporten “Allt som inte är ett ja är ett nej” som handlar om barns utsatthet för sexualbrott. Rapporten bygger på en unik, svensk undersökning där närmare 13 000 barn mellan 10-17 år har deltagit och berättat om sina erfarenheter av brottsutsatthet och vilka strategier de har för att skydda sig. Utsattheten för brott börjar tidigt. Många barn har utsatts för oönskade nakenbilder, hot och erbjudanden om att sälja bilder innan de nått tonåren.