Undvik dyra försäkringskostnader i backen

Under sportlovsveckorna stjäls varje år skidor för miljoner. Men det finns enkla knep för att göra det lite krångligare för skidtjuvarna. Kom ihåg ansvarsförsäkringen i italienska alperna och se över hur omfattande reseskyddet är i hemförsäkringen.
Det finns bra knep för att undvika stölder av dyr skidutrustning. Ställ skidorna isär eller lås fast dem med ett skidlås.

Skidresorna har blivit allt dyrare, och det kan bli en ännu mer kostsam historia om dyr utrustning försvinner eller du orsakar en olycka i backen. Om skidorna stjäls gäller försäkringsskyddet som man har genom hemförsäkringen, under förutsättning att man har haft rimlig uppsikt över skidorna och exempelvis inte lämnat dem ute över natten.

Om du orsakar en skidolycka

Vid en skidolycka kan det bli skadeståndskrav från den skadade skidåkaren. I de allra flesta fall är det ansvarsförsäkringen som blir aktuell då. Ansvarsförsäkring ingår ofta i hemförsäkring och den betalar skadeståndet ifall man blir skadeståndsskyldig.

I vissa länder gäller särskilda krav på försäkringsskydd. En ny lagstiftning trädde i kraft i Italien 1 januari 2022, som innebär att skidåkare måste ha en ansvarsförsäkring för att få åka i skidbackarna. Utan försäkring kan man få böter och indraget liftkort.

–  Den som inte har försäkring måste köpa skyddet tillsammans med liftkortet. Ansvarsförsäkring ingår i hemförsäkringen och därmed i reseskyddet. Vi kan skicka intyg på engelska till dig så att du slipper både böter och att köpa skyddet på plats, säger Daniel Collvik, ansvarig för rättskydds- och ansvarsskador på If.

Se över egna försäkringen

Reseskydd ingår i alla hemförsäkringar i Sverige, men vad som ingår kan variera beroende på vad du tecknat försäkring för. Se över vad som gäller i just din försäkring och om något behöver läggas till.

Försäkringen täcker kostnaderna för att få hjälp på plats, men kan också täcka avbeställningsskydd och förseningar, beroende på omfattning av den egna försäkringen.

Reseskyddet gäller för obegränsat antal resor och parallella resor. Någon i familjen kan vara på skidresa i Alperna samtidigt som några andra är solsemester i Thailand. Kom ihåg att alla i familjen ska vara namngivna i försäkringsbrevet för hemförsäkringen, även barnen.

Så undviker du skidstöld:

• Lås fast skidorna med ett skidlås med vajer när du inte använder dem.

• Lämna inte kvar någonting i bilen. Särskilt bilens takbox är en osäker förvaringsplats med lås som är enkla att bryta upp.

• Ställ inte skidorna parvis. Dela dem istället så att vänsterskidan står på ett ställe och högerskidan på ett annat. Eller byt en skida med en familjemedlem eller vän, och para ihop.

• Notera det unika tillverkningsnummer som finns på alla utrustningar av nyare modell. Då kan polisen lättare identifiera stöldgodset om det påträffas.

• Gör en tydlig märkning på skidor och snowboards. Tjuvarna undviker dem, eftersom de är mycket svårare att sälja vidare.

• Förvara skidorna i ett utrymme med rejält lås under natten.

Källa: If

Vanliga frågor till If om reseförsäkring

Ingår avbeställningsskydd i reseförsäkringen?

Ja, avbeställningsskydd ingår hos If om du har Stor Hem- eller Stor Villaförsäkring. Det kan inte köpas separat. Avbeställningsskyddet gäller om du måste avboka resan på grund av akut sjukdom eller olycksfall. Skyddet innebär att du får ersättning för kostnader som researrangören inte betalar tillbaka.

Kan jag få kompensation om resan blir förstörd?

Ja, på If gäller den försäkring som heter Stor Hem- eller Stor Villaförsäkring för att få ersättning om du eller din medresenär blir sjuk eller skadad under under den första hälften av resan.

Hur gäller reseskyddet vid inställt flyg?

Reseskyddet i hemförsäkringen gäller inte om ditt flyg ställs in. I dessa fall är det flygbolaget som ska hjälpa dig. När ditt flyg blir inställt har du i regel rätt till ombokning eller återbetalning, men du kan även ha rätt till ersättning och hjälp från flygbolaget.

Läs mer på: Reseförsäkring – 45 dagars reseskydd – Gäller i hela världen | If