Elgiganten

Unik rapport listar Elgigantens hinder för ett cirkulärt samhälle

Dela

Idag lanseras The UnSustainability Report – en unik rapport som för första gången listar en rad hinder som i Sverige, Norge och Danmark står i vägen för en hållbar utveckling. Hemelektronikkedjan Elgiganten är en av de svenska aktörerna som har uttalat sig i rapporten om vilka hinder de möter för att möjliggöra ett cirkulärt samhälle.

Elgiganten har utformat ett återvinningssystem där kunderna erbjuds en säker insamling med hjälp av auktoriserad personal.
Elgiganten har utformat ett återvinningssystem där kunderna erbjuds en säker insamling med hjälp av auktoriserad personal.

Sveriges klimatmål om noll nettoutsläpp av växthusgaser är satt till år 2045. Men enligt ledare i det svenska näringslivet finns det mängder av hinder i Sveriges lagstiftning och byråkrati som bromsar en grön omställning. Nu sammanställs tio hinder i The UnSustainability Report som lanseras idag, producerad av Geelmuyden Kiese och Deloitte Economics.

 

Rapporten visar bland annat att det ligger 20–25 miljoner mobiltelefoner i svenskarnas byrålådor som inte längre används. Om dessa mobiltelefoner skulle användas längre, repareras eller återvinnas, skulle dess klimatpåverkan reduceras med 2 759 873 ton CO2 fram till 2030.

 

- I den här rapporten sätter vi ljuset på de hinder som står i vägen för en hållbar utveckling. Vi måste få våra konsumenter att cirkulera mera genom att lämna in den elektronik som inte längre används. Skräp för någon kan dessutom vara en användbar produkt för någon annan och då måste det vara lätt att göra rätt som konsument, berättar Tony Ottebjer-Winkler, Drift- och hållbarhetschef på Elgiganten.

 

Elgiganten har utformat ett återvinningssystem där kunderna erbjuds en säker insamling med hjälp av auktoriserad personal. En av de främsta anledningarna till att mobiltelefoner inte återvinns är nämligen en oro för hur personlig information som är lagrad ska hanteras. Och så här långt har intresset varit stort för tjänsten.

 

- I samtliga Elgigantens varuhus går det att lämna in produkter för reparation eller återvinning, så att livslängden förlängs på produkterna eller materialet de är gjorda av. Till exempel har Elgigantens butiker under 2021 tagit emot drygt 113 000 produkter på service, samt skickat sammanlagt 4 000 ton elavfall för återvinning under 2021, berättar Tony Ottebjer-Winkler.

 

Läs The UnSustainability Report här.

 

Om The UnSustainability Report

The UnSustainability Report är en rapport framtagen av Geelmuyden Kiese och Deloitte Economics, med syfte att se vilka hinder som bromsar den gröna omställningen i Sverige. Rapporten består av tio hinder som framkommit genom intervjuer med aktörer från svenskt näringsliv. Rapporten är även framtagen i Norge och Danmark med hinder som bromsar den norska och danska omställningen. 

 

Kontakter

Länkar

Följ Elgiganten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Elgiganten

Elgiganten presenterar räkenskapsåret 2023/2024 – fortsätter att stärka sin position på marknaden27.6.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag, den 27 juni 2024, presenterar Elgiganten i Sverige sitt resultat för 2023–2024. Trots ett utmanande år för detaljhandeln har Elgiganten fortsatt att stärka sin position på marknaden och satsat på flera nya områden. Bolagets totala omsättning uppgick till 15 562 000 000 SEK, och rörelseresultatet summeras till 107 MSEK. Kategorierna vitvaror och kök blev årets stora vinnare med en omsättningsökning på 3 % vardera.

DreamHack och Elgiganten bjuder in till årets upplaga av DreamHack Winter – över 50 000 deltagare förväntas besöka festivalen22.11.2023 09:50:00 CET | Pressmeddelande

Gamingfestivalen DreamHack Winter lockar såväl amatörer som e-sportsproffs och fler än 50 000 deltagare väntas dyka upp under helgen. Elgiganten, som är festivalens huvudsponsor, har i år en större butik än någonsin tidigare. På plats i Jönköping finns bland annat L22, Matinbum och den nya ambassadören FortniteFarmor som jobbar för att minska utanförskapet digitalt – både för äldre och barn.

Elgiganten hyllar egentid i stor varumärkeskampanj17.10.2023 09:15:14 CEST | Pressmeddelande

Egentid visar sig vara avgörande för svenskarnas välbefinnande och gör dem till en bättre version av sig själva. Elgiganten lanserar nu en stor varumärkeskampanj med fokus på att hylla alla dem som prioriterar sin egentid – och således investerar i sig själva. Kedjan visar hur elektronikprodukterna som de säljer både skapar underhållning och möliggör för den egentid som många behöver i sin vardag.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye