Utveckling som måste vändas

Lärarutbildningarna är i toppen eller kanske snarare i botten vad gäller betygsnivåerna för att komma in på en högskoleutbildning. Det visar statistiken från de nya antagningsbeskeden.

- Det är mycket bekymmersamt, säger Svante Tideman, förste vice ordförande för Lärarnas Riksförbund.

- Det är viktigt att fortsätta uppvärdera läraryrket för att göra det attraktivt. Vi vill ju att söktrycket ska öka och att inte lärarutbildningarna ska vara de med minst krav att komma in på, säger Svante Tideman.

- Med tanke på den mycket stora lärarbristen är det allvarligt att inte fler söker till lärarutbildningen, avslutar Svante Tideman.

Nyhetsartikel i SvD idag: https://www.svd.se/har-ar-lagst-krav-pa-betyg--larare-i-topp#sida-9

Kontakt:

Svante Tideman kan nås på:

+46 72-370 45 59

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med snart 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Ta itu med skolans strukturella problem!26.2.2020 09:34:29 CETPressmeddelande

– Det är klart att studiero är en grundläggande förutsättning för att kunna lära sig. Vi misstror inte regeringens ambitioner. Men tyvärr har de nationella skolpolitikerna frånhänt sig ansvaret för den svenska skolan, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén i en kommentar till att regeringen nu tillsätter en utredning som ska ta fram en nationell plan för trygghet och studiero i skolan.