V: Bra att fler vill sänka SL:s priser

Efter fyra år av höjda priser i kollektivtrafiken vänder nu delar av det blågröna styret i Region Stockholm och pratar i stället om prissänkningar inför valrörelsen. Vänsterpartiet välkomnar omsvängningen och ser fram emot konstruktiva samtal om en lägre taxa efter valet.

Anna Sehlin (V) välkomnar MP:s omsvängning om SL-taxan.

Priset på SL:s månadskort har mer än fördubblats de senaste 20 åren, och ligger i dag på 970 kronor. Under mandatperioden har det blågröna styret i Region Stockholm höjt priset varje år, medan Vänsterpartiet konsekvent lagt budgetförslag med lägre taxa.

– Att fler ska ha råd att åka kollektivt är en av de viktigaste frågorna för oss i regionen. Vi är starkt kritiska till att majoriteten fortsätt höja priserna, mitt under brinnande klimatkris, säger Anna Sehlin (V), oppositionsråd i Region Stockholm.

Nyligen har Miljöpartiets företrädare i intervjuer sagt att SL-priserna blivit för höga, och att de nu behöver sänkas. Detta trots att partiet flera gånger försvarat höjningarna från talarstolen i regionfullmäktige, med hänvisning till utbyggnaden av tunnelbanan.

– Vi välkomnar den här omsvängningen, och ser fram emot konstruktiva samtal om en lägre taxa nästa mandatperiod. Vill Miljöpartiet verkligen åstadkomma detta behöver de samarbeta med oss, annars kommer inget att hända, säger Anna Sehlin.

Vänsterpartiet går till val på att göra resor för barn och unga helt avgiftsfria. Det ska bli gratis för pensionärer att resa i lågtrafik och priset på månadskortet ska sänkas till 860 kronor. Långsiktigt har Vänsterpartiet ett mål om nolltaxa i Stockholms kollektivtrafik.

Anna Sehlin (V) välkomnar MP:s omsvängning om SL-taxan.