V: Det moderatledda styret och MTR:s besked om att göra sig av med samtlig ombordpersonal på pendeltågen är en katastrof

MTR och den blågröna majoriteten i regionen har idag meddelat att de planerar göra sig av med samtlig ombordpersonal på pendeltågen i Stockholm. Det handlar om över 400 personer som arbetar ombord på tågen som ska omplaceras. Vänsterpartiet anser att beslutet är en katastrof för både personalens och resenärernas trygghet.

MTR har idag meddelat att de vill omplacera samtliga tågvärdar, över 400 personer till andra tjänster inom MTR. Det leder till att större arbetsbelastning kommer läggas på lokförare när kameror installeras vid fordonens dörrar. Utöver det innebär förslaget att endast en enda person utbildad i säkerhetsarbete kommer finnas ombord på pendeltågen.

– Hot och våld ökar på tågen och är redan ett problem som fackförbundet SEKO har lyft. Att i detta läge då ta bort tågvärdarna som finns för säkerhet och trygghet ombord är oansvarigt och kontraproduktivt, säger Anna Sehlin, oppostionsregionråd.

Den tekniska lösningen för övervakning av av- och påstigning kommer att medföra att tågvärdarna successivt kan fasas in i andra befattningar hos trafikutövaren. MTR har redan flyttat samtliga lokalvårdare på tågen till ett annat bolag och avtalsområde för att dumpa villkoren. Tågvärdarna står nu näst på tur.

– Vi liksom fackförbundet SEKO har länge krävt mer personal för trygghet. Beskedet idag är ett enormt bakslag på den fronten. Vi behöver anställa fler tågvärdar än vi har idag, inte ta bort en hel yrkesgrupp och ignorera vad både facket och anställda efterfrågat väldigt länge nu, säger Anna Sehlin

Beslutet tas på trafiknämnden den 15/6.

Amra Bajric
amra.bajric@sll.se

Larm från läkare om arbetsmiljön på SöS9.6.2021 11:20:00 CEST | Pressmeddelande

Stockholm 9 juli 2021: De nya operationssalarna är på tok för varma och med hög luftfuktighet. Tillsammans med heltäckande plastkläder och ansiktsskydd gör det personalens arbetsmiljö närmast olidlig. Så låter larmet från läkare på Södersjukhuset som Vänsterpartiets politiker fått. - Från läkare på Södersjukhuset har vi fått ganska konkreta och samstämmiga uppgifter. Operationer har fått ställas in. Temperaturen i operationssalarna har varit uppe på 29 grader, berättar Kerstin Amelin, som sitter för Vänsterpartiet i fastighetsbolaget Locums styrelse. Men, nej det råder inga större problem, får vi till svar från Södersjukhuset och Locum. Både SöS och fastighetsbolaget Locum förnekar att operationer har ställts in. Locum medger att det finns problem med luftfuktighet, men att avfuktningsanläggningar är på gång i år och under nästa år. SöS har inte till media velat uppge högsta uppmätta temperatur, eller svarar snarare att det är ”oklart” och meddelar att denna veckas högsta temperatur är

V: Akut personalbrist inom sjukvården - privata vårdgivare måste kallas in!21.5.2021 09:58:00 CEST | Pressmeddelande

SVT rapporterar om att de tagit del av dokument som avslöjar hur allvarlig personalbrist det befaras bli inom Stockholms sjukvård i sommar. Vänsterpartiet kräver att privata vårdgivare kallas in då läget är akut. Enligt uppgifter i media ser Karolinska sjukhuset extremt allvarligt på hur sommarbemanningen på sjukhuset kommer att se ut och vädjar nu efter hjälp med vårdpersonal från våra grannländer. – När till och med höga chefer på Karolinska säger att bemanningen inför sommaren ser mycket svår ut och vädjar om hjälp från utomlands - ja då är läget verkligen illa, säger Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Region Stockholm – Region Stockholm har genom det moderatledda styret vägrat ställa krav på att privata vårdgivare med rätt kompetens ska bidra på akutsjukhusen. Det vi ser nu är ett tydligt resultat av detta, säger Jonas Lindberg (V). Vänsterpartiet anser att det måste till en bättre nationell samordning där Socialstyrelsen i högre grad styr vart det ä

V: Underfinansiering av tunnelbanan ska inte finansieras av trängselskatten27.4.2021 13:13:00 CEST | Pressmeddelande

Notan för utbyggnaden av nya tunnelbanan blir nio miljarder kronor högre än beräknat. Nu presenterar regeringen hur mycket aktörerna staten, regionen och kommunerna ska betala. Vänsterpartiet vill att staten generellt finansierar mer infrastruktur för att inte sätta kommuner i en sists där de måste medfinansiera infrastruktur och vi vill att staten går in med en summa för att täcka sin del av kostnaden, inte ta av trängselskatten.