V: Kortläsare bak i bussen löser många problem

Vänsterpartiets förslag om att installera nya kortläsare på SL:s bussar så att det blir lättare att blippa sitt kort ligger på bordet när regionstyrelsen har möte den 25 januari. Tyvärr tyder ingenting på att majoriteten ska lägga sin ovilja att ta tag i frågan åt sidan.
Anna Sehlin (V) vill att Region Stockholm genomför pilotprojektet med kortläsare vid bussarnas bakdörrar, som försenats gång på gång.

Ända sedan pandemins början har Vänsterpartiet i Region Stockholm gång på gång lyft frågan om kortläsare vid bussarnas bakre dörrar. Nyligen stängdes framdörrarna igen, för att skydda förarna från smittspridning, vilket var ett klokt beslut. Tyvärr har vi dock återigen en situation där biljettintäkterna riskerar att dyka eftersom det blir svårare för resenärerna att göra rätt.

– Om det blågröna styret hade lyssnat på oss tidigare och installerat nya kortläsare på bussarna så hade vi inte haft det här problemet i dag. Det är olyckligt, konstaterar Anna Sehlin (V), oppositionsråd i Region Stockholm.

På tisdag (den 25 januari) fattar regionstyrelsen beslut om Vänsterpartiets motion, som handlar om just detta. Regionen har tidigare bestämt att ett pilotprojekt med nya kortläsare ska genomföras på busslinje 4, något som också nämns i beslutsunderlaget den här gången. Trots det verkar majoriteten fast beslutna om att skjuta på projektet i all evighet.

– Biljettavisering vid bakdörrarna är bra för både bussförare och resenärer. Det underlättar påstigning och skapar en bättre arbetsmiljö för personalen, en klok investering med eller utan pandemirestriktioner, menar Anna Sehlin.

Vänsterpartiet i Region Stockholm har tidigare även föreslagit öppna spärrlinjer och att ansvaret för betalning helt läggs över på resenären. Ökade möjligheter att blippa sitt kort på bussarna vore ett bra första steg i den riktningen.