Svensk Kollektivtrafik

Välkommet med tydligare råd – men det läggs enorma krav på det personliga ansvaret

Dela
Folkhälsomyndighetens förtydligande den 10 juni av de allmänna råden för kollektivtrafiken under covid-19-pandemin är ett välkommet komplement till de tidigare resedirektiven. Men fortfarande är många frågor obesvarade. Branschen förväntar sig därför att myndigheterna kraftfullt kommunicerar resenärernas egna ansvar, annars riskeras ökad trängsel vid regionala och lokala resor som inte har platsbokning.
Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik
Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik

Folkhälsomyndigheten och regeringen har hävt den tidigare avrådan från icke nödvändiga resor och de nya reglerna börjar gälla från och med den 13 juni 2020. Förtydligande för kollektivtrafiken kom den 10 juni, med nya allmänna råd:

• om det är möjligt, gå, cykla eller använda andra alternativa färdsätt,
• undvika att resa med sådan kollektivtrafik och sådana allmänna färdmedel där det inte går att boka en plats,
• hålla avstånd till varandra och följa anvisningar i kollektivtrafiken och i andra allmänna färdmedel.

- Vi har stor förståelse för att folk vill kunna röra sig fritt i landet och resa kollektivt, men med nya resandemönster under sommaren kommer det att bli i stort sätt omöjligt att förutse var och när det kan uppstå trängsel och därmed ökad risk för smittspridning. Våra medlemmar och operatörer som är ansvariga för såväl regionala och lokala resor utan platsbokning, kommer att göra allt de kan för att kunna erbjuda den kapacitet som krävs på ett säkert sätt. Men de allmänna råden kommer att ställa enorma krav på att resenärerna tar ett eget personligt ansvar för att undvika trängsel och därmed smittspridning, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik.

De regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Sverige har under hela coronapandemin arbetat enträget och kraftfullt för att göra kollektivtrafiken så säker som möjligt och bidra till minskad smittspridning. Det har gjorts genom åtgärder riktade till både hos resenärer och ombordpersonal, bland annat med informationskampanjer, ökad kapacitet trots mycket färre resenärer, ökad städningsfrekvens, avstängda framdörrar och till och med uppmaningar till resenärerna att resa enbart om de måste. Att skapa mindre trängsel har fungerat till stor del tack vare att så många resenärer har följt Folkhälsomyndighetens rekommendation om att enbart göra nödvändiga resor och att många har valt att åkt utanför högtrafiktid. Men redan innan förtydligandet hade resandet ökat på flera håll i Sverige och många av Svensk Kollektivtrafiks medlemmar känner en oro och har redan ställt sig frågan hur de ska kunna möta en ökad efterfrågan i sommar utan trängsel.

Folkhälsomyndighetens förtydligande av de allmänna råden ger tyvärr fortfarande inte svar på viktiga frågor kring hur råden ska fungera i praktiken, såsom:

• Vad är Folkhälsomyndighetens definition av trängsel? Utan en tydlig definition blir det omöjligt för våra medlemmar och deras operatörer att besluta kring när trängsel uppstår och inte.
• Vilka resenärer ska prioriteras om trängsel uppstår?

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik
Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik
Götgatan 14, 1 tr
118 46 Stockholm

https://www.svenskkollektivtrafik.se
Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Svenska folket gör årligen 1,7 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 99 procent av landets busstrafik och 90 procent av landets tågtrafik.

 

Följ Svensk Kollektivtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik

Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande

Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.

Årsrapport: Resenärerna är nöjda med sina serviceresor - men satsning krävs för ökad trygghet15.2.2024 10:00:01 CET | Pressmeddelande

De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.

Årsrapport: Allt fler väljer att växla mellan bil och kollektivtrafik5.2.2024 09:59:59 CET | Pressmeddelande

Andelen resenärer som enbart väljer bilen har minskat i samtliga regioner sedan 2022. Störst förändring har skett i Västra Götalandsregionen, där andelen bilister har minskat med sex procentenheter och ersatts av växlare. Samtidigt ökar kollektivtrafikens marknadsandel för 2023, och 53 procent av svenskarna reser kollektivt varje månad. Det framgår av årets rapport från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye