Var fjärde svensk vill äta mer vegetariskt i påsk - Fyra tips för ett grönare och mer hållbart påskbord

Vi närmar oss påsk och det börjar bli dags att planera påskmaten. Årets påskbord verkar också bli grönare än tidigare år. Det visar en undersökning som Simple Feast genomfört i januari, där 25 procent av svenskarna svarar att de vill addera fler vegetariska rätter på påskbordet, jämfört med vad de gjort tidigare.

– Det här året kommer extra många att fira påsk hemma med anledning av den rådande Coronakrisen.När den planerade påskresan eller påskfesten ställs in så blir högtidsmaten extra viktig för att skapa positiva känslor i en skakig tid. Det är säkert även så att fler har tid nu att reflektera över sin matkonsumtion och är mer öppna för att testa nya rätter, som till exempel att addera mer grönt på påskbordet, säger Maximilian Lundin, Sverigechef för Simple Feast.

Kvinnor är mest intresserade av en grönare påskmeny, där var tredje vill äta mer vegetariskt än vad de tidigare gjort under högtiden. Bland männen är siffran 17 procent. Även yngre personer är positiva i högre utsträckning jämfört med rikssnittet till att äta mer vegetarisk påskmat. Sett till högtider generellt så är det nästan hälften av befolkningen, 45 procent, som vill äta mer vegorätter framöver. Flest är intresserade av att utöka det växtbaserade utbudet på julbordet.

– Det är positivt att se att så många är intresserade av att äta mer vegetariskt på högtider. Jag tror att det finns en stor grupp som är trötta på de tunga, traditionella rätterna med mycket kött. Det finns absolut en trend där de klassiska rätterna kombineras med med fräschare, vegetariska rätter som bryter av lite, säger Maximilian Lundin.

Maximillian Lundins fyra tips för ett grönare och mer hållbart påskbord:

1. Addera fler fräscha tillbehör. Påskbordet innehåller ofta tillbehör som är tunga. Ett tips är att hyvla polkabeta tunt, lägg in i 1-2-3-lag och låt dra i ca 20 minuter.
  2. Laga inte mer mat än vad som faktiskt äts upp. Ett problem med högtidsmat generellt är att vi tenderar att laga alldeles för mycket av den. Uteslut rätter som ingen egentligen gillar.
  3. Gör vegetariska varianter på klassiska kötträtter. Se över om det finns några av de traditionella rätterna som kan uppdateras till vegetariska alternativ.
  4. Förberedda vegetariska rätter. Om du har ont om tid eller saknar fantasi så kan du använda en mattjänst som Simple Feast, i Simple Feasts app finns dessutom mängder av recept och inspiration på gröna alternativ. Det är helt accepterat idag att inte stå i köket och slita i flera timmar - utnyttja det om du behöver spara tid eller energi.

Simple Feast har även tagit fram en receptfolder med vegetarisk påskmat. Du hittar foldern bifogat.

Är du intresserad av att äta fler vegetariska rätter under någon/några av följande högtider än vad du vanligtvis brukar göra?

Nyårsafton

Påsk