Varannan får dåligt samvete över sommarväder
Varannan person får dåligt samvete när de stannar inomhus – men det finns stora skillnader i landet beroende på ålder och kön. Det visar en ny undersökning från Kantar Sifo som Halebop låtit göra.

Svenskarna är splittrade när det kommer till att få dåligt samvete över att stanna inomhus när det är fint väder och soligt på sommaren. Samvetskvalen drabbar drygt varannan, medan nästan lika många uppger att de utan problem kan stanna inomhus trots fint väder.
Inom olika befolkningsgrupper finns däremot stora skillnader. Fyra av fem unga kvinnor (83%) upplever det väderrelaterade dåliga samvetet samtidigt som bara en av tre (33%) äldre män gör det. Totalt 44 procent i Västsverige får dåligt samvete av att stanna inne när det är fint väder och sol på sommaren, motsvarande andel i Småland, Öland och Gotland är 55 procent.
– Det är tydligt att sommarvädret väcker känslor. Om det dåliga samvetet beror på att man tar med sig sina föräldrars tjat en bit upp i åldrarna eller om det är de långa kalla vintermånaderna som kommer till uttryck här är svårt att veta. Men de regniga dagarna blir för många en slags återhämtning då man kan ta sig tid för det man verkligen känner för. Därför ger vi våra kunder extra gig att surfa för varje gång det regnar den här sommaren, säger Johanna Sahlman, Head of Halebop.
Utdrag från undersökningen:
- Varannan (50%) svensk uppger att de får dåligt samvete om de stannar inne när det är fint väder/sol på sommaren, medan lika många (47%) uppger att de inte får dåligt samvete.
- Fler kvinnor (58%) än män (42%) får dålig samvete när de stannar inne vid fint väder. Det dåliga samvetet tycks även avta med åldern i samtliga grupper.
- Yngre kvinnor i åldern 18–29 är den grupp som får dåligt samvete i högst utsträckning (83%) medan äldre män i åldern 65–79 får det i lägst utsträckning (33%).
- 44 procent i Västsverige får dåligt samvete av att stanna inne när det är fint väder/sol på sommaren, motsvarande andel i Småland, Öland och Gotland är 55 procent.
Frågan har ställts till Kantar Sifos webbpanel med svenska allmänheten 18–79 år som målgrupp med 1070 intervjuer. Fältperioden var mellan 22 och 24 juni 2020.
Nyckelord
Kontakter
För mer information, kontakta gärna:
Canan Yasar, presskontakt Halebop, canan.yasar@obeyapr.se, 070 383 07 48
Johanna Sahlman, Head of Halebop, johanna.sahlman@halebop.se
Bilder
Om
Halebop är ett varumärke inom TeliaCompany och vänder sig till unga, digitala och prismedvetna kunder. Vi är en av de största mobiloperatörerna på Svenska marknaden och använder Telias nät för våra tjänster.
Följ Halebop
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Halebop
Världens mysigaste abonnemang* hos Halebop, tillsammans med New Black14.12.2020 09:54:16 CET | Pressmeddelande
Stanna hemma i jul, uppmanar Halebop och New Black. Med samarbetet "The Stay Home Collection" kan du dessutom spendera ledigheten hemma i stil.
Halebop auktionerar ut världens dyraste abonnemang* till förmån för Musikhjälpen13.12.2020 09:12:54 CET | Pressmeddelande
Halebop stöttar årets Musikhjälpen genom att auktionera ut ett par mycket omtalade limited edition-sneakers, framtagna i samarbete med Los Angeles-baserade sneakersdesignern theheyyman. Sneakern finns bara i tio exemplar och ingick tidigare i en väldigt begränsad upplaga av Världens dyraste abonnemang*, som nu återuppstår.
Ny kortfilm ska skapa samtal om mat och identitet9.12.2020 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det kreativa kollektivet Wulira Studio vill undersöka mat kopplat till identitet, framför allt bland minoritetssvenskar – vilket har resulterat i kortfilmen Fuck Your Fusion. Filmen lyfter bland annat fram hur minoriteters matkulturer ofta blir accepterade först när trendiga fusion-restauranger plockar upp dem. Fuck Your Fusion är en del av Halebop Creative Call, en plattform som ger unga kreatörer möjlighet att utveckla sitt skapande.
Luren på köpet hos Halebop23.11.2020 09:05:00 CET | Pressmeddelande
Under åtta veckor, med start idag, ger Halebop för första gången bort mobilen till de som tecknar Halebop-abonnemang och får därmed också supertäckning (Telias nät). Telefonerna som går att välja mellan är iPhone 7, Xiaomi MI 10T LITE, Galaxy A51 och Sony Xperia L4.
Ny kortfilm utmanar bilden av relationer11.11.2020 06:48:00 CET | Pressmeddelande
Kan en och samma partner uppfylla alla ens krav? Det är en av frågorna som ställs till tittaren i Polly, en ny kortfilm av regissören och fotografen Faramarz Gosheh. Kortfilmen är en del i årets upplaga av Halebop Creative Call, en plattform som ger unga kreatörer möjlighet att utveckla sitt skapande.
Halebop vinner SKI för elfte gången16.10.2020 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
För elfte gången på tretton år och för femte året i rad står Halebop som vinnare i Svenskt kvalitetsindex (SKI) årliga undersökning av kundnöjdheten hos Sveriges mobiloperatörer. Halebop har fått topp-placeringen fler gånger än någon annan operatör på marknaden.
Halebop släpper egna sneakers – som en del av världens dyraste abonnemang*29.9.2020 07:15:00 CEST | Pressmeddelande
Halebop släpper en extremt limited edition-sneaker i samarbete med Los Angeles-baserade sneakersdesignern theheyyman. Sneakern är utformad efter Halebops varumärke och ingår i dealen ”Världens dyraste abonnemang*” – tillsammans med en mobil, abonnemang. Skon släpps den 6 oktober.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum