Varannan får dåligt samvete över sommarväder

Dela

Varannan person får dåligt samvete när de stannar inomhus – men det finns stora skillnader i landet beroende på ålder och kön. Det visar en ny undersökning från Kantar Sifo som Halebop låtit göra.

Svenskarna är splittrade när det kommer till att få dåligt samvete över att stanna inomhus när det är fint väder och soligt på sommaren. Samvetskvalen drabbar drygt varannan, medan nästan lika många uppger att de utan problem kan stanna inomhus trots fint väder.

Inom olika befolkningsgrupper finns däremot stora skillnader. Fyra av fem unga kvinnor (83%) upplever det väderrelaterade dåliga samvetet samtidigt som bara en av tre (33%) äldre män gör det. Totalt 44 procent i Västsverige får dåligt samvete av att stanna inne när det är fint väder och sol på sommaren, motsvarande andel i Småland, Öland och Gotland är 55 procent.

–  Det är tydligt att sommarvädret väcker känslor. Om det dåliga samvetet beror på att man tar med sig sina föräldrars tjat en bit upp i åldrarna eller om det är de långa kalla vintermånaderna som kommer till uttryck här är svårt att veta. Men de regniga dagarna blir för många en slags återhämtning då man kan ta sig tid för det man verkligen känner för. Därför ger vi våra kunder extra gig att surfa för varje gång det regnar den här sommaren, säger Johanna Sahlman, Head of Halebop.

Utdrag från undersökningen:

  • Varannan (50%) svensk uppger att de får dåligt samvete om de stannar inne när det är fint väder/sol på sommaren, medan lika många (47%) uppger att de inte får dåligt samvete.
  • Fler kvinnor (58%) än män (42%) får dålig samvete när de stannar inne vid fint väder. Det dåliga samvetet tycks även avta med åldern i samtliga grupper.
  • Yngre kvinnor i åldern 18–29 är den grupp som får dåligt samvete i högst utsträckning (83%) medan äldre män i åldern 65–79 får det i lägst utsträckning (33%). 
  • 44 procent i Västsverige får dåligt samvete av att stanna inne när det är fint väder/sol på sommaren, motsvarande andel i Småland, Öland och Gotland är 55 procent.

Frågan har ställts till Kantar Sifos webbpanel med svenska allmänheten 18–79 år som målgrupp med 1070 intervjuer. Fältperioden var mellan 22 och 24 juni 2020.

Nyckelord

Kontakter

För mer information, kontakta gärna:
Canan Yasar, presskontakt Halebop, canan.yasar@obeyapr.se, 070 383 07 48
Johanna Sahlman, Head of Halebop, johanna.sahlman@halebop.se

Bilder

Om

Halebop
Halebop
Stjärntorget 1
16979 Solna

http://www.halebop.se

Halebop är ett varumärke inom TeliaCompany och vänder sig till unga, digitala och prismedvetna kunder. Vi är en av de största mobiloperatörerna på Svenska marknaden och använder Telias nät för våra tjänster.

Följ Halebop

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Halebop

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum