Världens första klimatneutrala livsmedelsbutik på Gotland blir dubbelt hållbarhetscertifierad

Lidls nya butik i Visby är den första byggnaden någonsin att hållbarhetscertifieras i den nya versionen av BREEAM-SE. Den klimatneutrala butiken, som öppnar senare i år, blir därmed certifierad enligt både BREEAM-SE och NollCO2.

Innan sommaren invigs den första klimatneutrala och dubbelt hållbarhetscertifierade butiken. Foto: Arriba Bygg

Den unika butiken i Visby är världens första byggnad att bli certifierad i BREEAM-SE 2017 med betygsnivån Excellent. Den nya versionen av BREEAM-SE innehåller mer aktuella kriterier än tidigare. Den lägger bland annat större fokus på klimatanpassning, innefattar fler byggnadstyper och premierar innovationer i högre utsträckning.

– Vi är pionjärer inom hållbart byggande och hoppas inspirera andra aktörer, både inom och utanför livsmedelsbranschen, att ta nästa steg för en minskad klimatpåverkan. Att vara först ut med både den nya versionen av BREEAM-SE och NollCO2 känns spännande, och ganska typiskt Lidl om jag får säga det själv, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Butiken på Gotland planeras att invigas i juni och blir världens första klimatneutrala livsmedelsbutik. Utöver BREEAM-SE är den också certifierad enligt NollCO2, en påbyggnadscertifiering för byggnader med netto-noll klimatpåverkan, utvecklad av Sweden Green Building Council.

- Det är väldigt roligt att vara igång och arbeta med nya BREEAM-SE 2017. Nu ser vi fram emot fler företag som vill ha en internationellt gångbar kvalitetssäkring på sitt hållbarhetsarbete. Certifieringen av Lidls butik i Visby visar också att BREEAM-SE är en väldigt bra bas för att certifiera i NollCO2, säger Sabina Jonestrand, chef BREEAM på SGBC.

Lidl är idag den enda livsmedelskedjan som klimatkompenserar för hela sin verksamhet i Sverige. De senaste åren har Lidl också minskat sitt koldioxidutsläpp, detta trots en mycket hög expansionstakt med femton nya butiker bara under kalenderåret 2019.

Gotland får världens första klimatneutrala matbutik

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

De delar på över 11 miljoner från Lidl Future Initiatives20.11.2020 14:05:07 CETPressmeddelande

Nu är pristagarna i årets upplaga av Lidl Future Initiatives – Hållbarhetsakuten utsedda. De vinnande projekten, som ska påskynda omställning till ett mer hållbart livsmedelssystem, korades tidigare idag vid en prisceremoni. Vinnarna belönas med stöd för att genomföra tester och piloter samt vidareutveckla sina idéer. Det totala stödet i år är 11 320 000 kronor, som Lidls kunder bidragit med genom en tidigare prishöjning på plastpåsar. Sammanlagt har Lidl Future Initiatives delat ut över 21 miljoner till olika hållbarhetsprojekt.