Världens första klimatneutrala livsmedelsbutik på Gotland blir dubbelt hållbarhetscertifierad
Lidls nya butik i Visby är den första byggnaden någonsin att hållbarhetscertifieras i den nya versionen av BREEAM-SE. Den klimatneutrala butiken, som öppnar senare i år, blir därmed certifierad enligt både BREEAM-SE och NollCO2.

Den unika butiken i Visby är världens första byggnad att bli certifierad i BREEAM-SE 2017 med betygsnivån Excellent. Den nya versionen av BREEAM-SE innehåller mer aktuella kriterier än tidigare. Den lägger bland annat större fokus på klimatanpassning, innefattar fler byggnadstyper och premierar innovationer i högre utsträckning.
– Vi är pionjärer inom hållbart byggande och hoppas inspirera andra aktörer, både inom och utanför livsmedelsbranschen, att ta nästa steg för en minskad klimatpåverkan. Att vara först ut med både den nya versionen av BREEAM-SE och NollCO2 känns spännande, och ganska typiskt Lidl om jag får säga det själv, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.
Butiken på Gotland planeras att invigas i juni och blir världens första klimatneutrala livsmedelsbutik. Utöver BREEAM-SE är den också certifierad enligt NollCO2, en påbyggnadscertifiering för byggnader med netto-noll klimatpåverkan, utvecklad av Sweden Green Building Council.
- Det är väldigt roligt att vara igång och arbeta med nya BREEAM-SE 2017. Nu ser vi fram emot fler företag som vill ha en internationellt gångbar kvalitetssäkring på sitt hållbarhetsarbete. Certifieringen av Lidls butik i Visby visar också att BREEAM-SE är en väldigt bra bas för att certifiera i NollCO2, säger Sabina Jonestrand, chef BREEAM på SGBC.
Lidl är idag den enda livsmedelskedjan som klimatkompenserar för hela sin verksamhet i Sverige. De senaste åren har Lidl också minskat sitt koldioxidutsläpp, detta trots en mycket hög expansionstakt med femton nya butiker bara under kalenderåret 2019.
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder




Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Topptestad: Lidls burgare ”saftig och köttsmakande”5.8.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
”Saftig och köttsmakande burgare med lagom sting av svartpeppar”. Bland annat så beskrevs Lidls burgare från Svea Lantkött när Aftonbladet nyligen genomförde ett blindtest av färska hamburgare. I testet deltog nio burgare och Lidls egna kom på en delad andraplats.
Bullkalas när Lidl firar miljonsuccé5.8.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan lanseringen av Lidl Plus under hösten 2020 har kundklubben överträffat många av de satta målen. I juli stod det klart att Lidl Plus nått en miljon användare - tidigare än beräknat. För att fira succén bjuder Lidl Sverige samtliga medlemmar på kanelbullar.
Tidigare än väntat: Lidl Plus slår rekord med en miljon användare7.7.2022 17:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige har under senaste åren vuxit snabbare än konkurrenterna. Ett tydligt bevis är framgången för Lidl Plus. Under oktober 2020 lanserade Lidl sin kundklubb i Sverige och har nu, efter knappt två år, passerat en miljon användare. Det innebär att nästan var tionde svensk har laddat ner appen.
Lidls diskmedel topptestat av Testfakta6.7.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
När Testfakta testade de mest effektiva handdiskmedlen topptestades Lidls egna W5 Power Green. Med omdömen som ”bra diskeffekt i varmare vatten” och ”lägst kostnad per disk” placerade sig diskmedlet på en tredjeplats.
Vinn mat för ett helt år – Lidl Sverige initierar en tävling för konsumenter1.7.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Inflationen driver på matpriserna runt om i landet, något som väntas stiga ytterligare framöver. De höjda matpriserna påverkar framför allt de svenska hushållen och såväl livsmedelskedjor som leverantörer. I samband med prishöjningarna initierar nu Lidl Sverige en tävling där medlemmar i Lidl Plus får möjligheten att handla mat gratis i ett år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum