Världens första klimatneutrala livsmedelsbutik på Gotland blir dubbelt hållbarhetscertifierad
Den unika butiken i Visby är världens första byggnad att bli certifierad i BREEAM-SE 2017 med betygsnivån Excellent. Den nya versionen av BREEAM-SE innehåller mer aktuella kriterier än tidigare. Den lägger bland annat större fokus på klimatanpassning, innefattar fler byggnadstyper och premierar innovationer i högre utsträckning.
– Vi är pionjärer inom hållbart byggande och hoppas inspirera andra aktörer, både inom och utanför livsmedelsbranschen, att ta nästa steg för en minskad klimatpåverkan. Att vara först ut med både den nya versionen av BREEAM-SE och NollCO2 känns spännande, och ganska typiskt Lidl om jag får säga det själv, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.
Butiken på Gotland planeras att invigas i juni och blir världens första klimatneutrala livsmedelsbutik. Utöver BREEAM-SE är den också certifierad enligt NollCO2, en påbyggnadscertifiering för byggnader med netto-noll klimatpåverkan, utvecklad av Sweden Green Building Council.
- Det är väldigt roligt att vara igång och arbeta med nya BREEAM-SE 2017. Nu ser vi fram emot fler företag som vill ha en internationellt gångbar kvalitetssäkring på sitt hållbarhetsarbete. Certifieringen av Lidls butik i Visby visar också att BREEAM-SE är en väldigt bra bas för att certifiera i NollCO2, säger Sabina Jonestrand, chef BREEAM på SGBC.
Lidl är idag den enda livsmedelskedjan som klimatkompenserar för hela sin verksamhet i Sverige. De senaste åren har Lidl också minskat sitt koldioxidutsläpp, detta trots en mycket hög expansionstakt med femton nya butiker bara under kalenderåret 2019.
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl officiell partner till UEFA Europa League och UEFA Conference League13.9.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl kan i dag stolt presentera sitt senaste fotbollssamarbete som officiell partner till UEFA Europa League™ och UEFA Conference League™ för 2024–2027.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion10.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Alltsedan Lidl Sverige lanserade Matriket som en del av sitt sortiment har Matriket utvecklats till det bredaste varumärket med enbart Från Sverige-märkta produkter. Nu tar Lidl tillsammans med LRF ytterligare steg för att stimulera produktionen av svenska livsmedel och öka självförsörjningsgraden genom att göra det enkelt för konsumenter att välja svenskt, samtidigt som Lidl tar nya steg för att öka svensk livsmedelsexport.
Ge 10 kr till Barncancerfonden när du handlar hos Lidl2.9.2024 09:01:49 CEST | Pressmeddelande
För tredje året i rad deltar Lidl Sverige i Barncancerfondens kampanj Ge 10 kronor. Från och med den 1 september kan Lidl Sveriges kunder välja att donera 10 kronor vid kassan. Initiativet är en del av det långsiktiga samarbetet mellan Lidl Sverige och Barncancerfonden.
Lidl bygger nytt på attraktiv handelsplats i Strömstad29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
I höst byggs Lidls första svenska metropolbutik i Strömstad. Konceptet med parkering på markplan och försäljningsyta ovanför är väletablerad i Europa och är ett effektivt sätt att nyttja mindre ytor. – Tack vare en flexibel konstruktion finns möjlighet att bygga i flera våningsplan som också genererar yta till parkering för våra kunder, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef på Lidl.
Nu säljer Lidl Sverige frukter och grönsaker som vuxit upp till toner av klassisk musik22.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Växer grönsaker bättre till toner av klassisk musik? Ja, en del forskningsstudier tyder på det. För att utforska musikens påverkan på frukt och grönt – och i en strävan att erbjuda kunderna det allra bästa – har Lidl Sverige installerat ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av odlingar runt om i Sverige. Där växer frukter och grönsaker nu upp till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum