Världens första klimatneutrala livsmedelsbutik på Gotland blir dubbelt hållbarhetscertifierad

Lidls nya butik i Visby är den första byggnaden någonsin att hållbarhetscertifieras i den nya versionen av BREEAM-SE. Den klimatneutrala butiken, som öppnar senare i år, blir därmed certifierad enligt både BREEAM-SE och NollCO2.

Innan sommaren invigs den första klimatneutrala och dubbelt hållbarhetscertifierade butiken. Foto: Arriba Bygg

Den unika butiken i Visby är världens första byggnad att bli certifierad i BREEAM-SE 2017 med betygsnivån Excellent. Den nya versionen av BREEAM-SE innehåller mer aktuella kriterier än tidigare. Den lägger bland annat större fokus på klimatanpassning, innefattar fler byggnadstyper och premierar innovationer i högre utsträckning.

– Vi är pionjärer inom hållbart byggande och hoppas inspirera andra aktörer, både inom och utanför livsmedelsbranschen, att ta nästa steg för en minskad klimatpåverkan. Att vara först ut med både den nya versionen av BREEAM-SE och NollCO2 känns spännande, och ganska typiskt Lidl om jag får säga det själv, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Butiken på Gotland planeras att invigas i juni och blir världens första klimatneutrala livsmedelsbutik. Utöver BREEAM-SE är den också certifierad enligt NollCO2, en påbyggnadscertifiering för byggnader med netto-noll klimatpåverkan, utvecklad av Sweden Green Building Council.

- Det är väldigt roligt att vara igång och arbeta med nya BREEAM-SE 2017. Nu ser vi fram emot fler företag som vill ha en internationellt gångbar kvalitetssäkring på sitt hållbarhetsarbete. Certifieringen av Lidls butik i Visby visar också att BREEAM-SE är en väldigt bra bas för att certifiera i NollCO2, säger Sabina Jonestrand, chef BREEAM på SGBC.

Lidl är idag den enda livsmedelskedjan som klimatkompenserar för hela sin verksamhet i Sverige. De senaste åren har Lidl också minskat sitt koldioxidutsläpp, detta trots en mycket hög expansionstakt med femton nya butiker bara under kalenderåret 2019.

Gotland får världens första klimatneutrala matbutik

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Mer svensk mat hos Lidl22.6.2021 11:01:02 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter sin storsatsning på ett utökat sortiment av svensk mat. Andelen mat från svenska leverantörer fortsätter att öka och tar ytterligare plats på Lidls hyllor. Det har gått ett drygt år sedan Lidl startade ett snabbspår för små, svenska matproducenter vilket lett till ett stort antal nya leverantörer. Nu har samarbete inletts med ytterligare tre producenter – Kling Glass, Östgötasvamp och Mjälloms Tunnbröd.

Lidl Sverige finansierar ökad kunskap om cirkulär återvinning av plast16.6.2021 09:43:29 CEST | Pressmeddelande

Som en del i en global plaststrategi - REset Plastic, arbetar Lidl på internationell nivå för att aktivt minska mängden plast i hela kedjan. Nu har KTH, genom finansiellt stöd från Lidl Future Initiatives ”Plastutmaningen”, gått i mål med projektet Kemisk återvinning för cirkulära strömmar av plastavfall. Ett projekt som stärker kunskapen om hur vi kan öka den cirkulära återvinningen av plast - kunskap som kommer att komma forskningen, livsmedelsbranschen och i slutändan även konsumenter till nytta framöver.