Världens första klimatneutrala livsmedelsbutik på Gotland blir dubbelt hållbarhetscertifierad

Lidls nya butik i Visby är den första byggnaden någonsin att hållbarhetscertifieras i den nya versionen av BREEAM-SE. Den klimatneutrala butiken, som öppnar senare i år, blir därmed certifierad enligt både BREEAM-SE och NollCO2.

Innan sommaren invigs den första klimatneutrala och dubbelt hållbarhetscertifierade butiken. Foto: Arriba Bygg

Den unika butiken i Visby är världens första byggnad att bli certifierad i BREEAM-SE 2017 med betygsnivån Excellent. Den nya versionen av BREEAM-SE innehåller mer aktuella kriterier än tidigare. Den lägger bland annat större fokus på klimatanpassning, innefattar fler byggnadstyper och premierar innovationer i högre utsträckning.

– Vi är pionjärer inom hållbart byggande och hoppas inspirera andra aktörer, både inom och utanför livsmedelsbranschen, att ta nästa steg för en minskad klimatpåverkan. Att vara först ut med både den nya versionen av BREEAM-SE och NollCO2 känns spännande, och ganska typiskt Lidl om jag får säga det själv, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Butiken på Gotland planeras att invigas i juni och blir världens första klimatneutrala livsmedelsbutik. Utöver BREEAM-SE är den också certifierad enligt NollCO2, en påbyggnadscertifiering för byggnader med netto-noll klimatpåverkan, utvecklad av Sweden Green Building Council.

- Det är väldigt roligt att vara igång och arbeta med nya BREEAM-SE 2017. Nu ser vi fram emot fler företag som vill ha en internationellt gångbar kvalitetssäkring på sitt hållbarhetsarbete. Certifieringen av Lidls butik i Visby visar också att BREEAM-SE är en väldigt bra bas för att certifiera i NollCO2, säger Sabina Jonestrand, chef BREEAM på SGBC.

Lidl är idag den enda livsmedelskedjan som klimatkompenserar för hela sin verksamhet i Sverige. De senaste åren har Lidl också minskat sitt koldioxidutsläpp, detta trots en mycket hög expansionstakt med femton nya butiker bara under kalenderåret 2019.

Gotland får världens första klimatneutrala matbutik

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl i samarbete för banbrytande förpackning i återvunnen konsumentplast12.5.2021 15:00:53 CEST | Pressmeddelande

Med hjälp av finansiellt stöd från Lidl Sverige arbetar Trioworld tillsammans med forskningsinstitutet RISE på att ta fram en förpackning för livsmedel innehållande återvunnen konsumentplast. Under förutsättning att alla tester och certifieringar faller väl ut planeras den nya förpackningen lanseras i Lidls butiker. Förpackningen, vars innehåll ännu är hemligt, tas fram i samarbete med Trioworld, RISE och Findus.

Efter kundklubbs-succén: Lidl lanserar bonussystem29.4.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

I oktober förra året lanserade Lidl sin första kundklubb i Sverige vilket snabbt blev en succé. Genom appen Lidl Plus får kunderna tillgång till rabatter och kampanjpriser samtidigt som kvitton och kuponger samlas för en smidigare köpupplevelse. Nu, ett halvår senare, lanseras ett bonussystem för att ytterligare premiera trogna kunder. Med start den 1 maj får Lidls kunder återbäring i form av värdekuponger när de registrerar sina köp i Lidl Plus.

Lidl Sverige inviger sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden12.4.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag invigde snabbväxande Lidl Sverige sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden då Sverigechef Johan Augustsson klippte invigningsbandet i Corona-säker miljö. På det nya, över 15 000 kvadratmeter stora huvudkontoret, kommer drygt 400 av Lidls ca 5 000 anställda att sitta framöver. I och med det nya huvudkontoret kraftsamlar Lidl ytterligare för att skärpa konkurrensen och utmana de stora dominanterna på den svenska livsmedelsmarknaden.