Världscuppremiär i Kanada: ”En väldigt spännande säsong”

Det svenska paralandslaget i längdskidor och skidskytte startar upp världscupsäsongen i kanadensiska Canmore i helgen. En premiär som kommer sätta tonen på en mästerskapstät säsong.
Arnt-Christian Furuberg och Zebastian Modin.

På lördag är det världscuppremiär för det svenska paralandslaget med Zebastian Modin och Arnt-Christian Furuberg i laget. Förbundskapten, Fredrik Uusitalo, ser fram emot lördagens premiär i Canmore, Kanada.

– Det ska bli väldigt intressant att se vart alla står just nu efter en lång tid med lite tävlande och vad vi sedan kan plocka med oss framåt in i en väldigt spännande säsong, säger Uusitalo.

Det är en ovanligt tät mästerskapssäsong som innehåller både VM i Lillehammer, världscup på hemmaplan i Östersund och Paralympics 4–13 mars.

För Zebastian Modin, med bland annat fem paralympiska medaljer i bagaget, blir Emil Jönsson Haag ny försteguide och Erik Persson blir extraguide under säsongen. Dock har Emil blivit sjuk inför världscuppremiären vilket gör att Erik Persson gör debut redan i helgen.

För Arnt-Christian Furuberg var fjolårets säsong extra strulig med en skada i vänster handled. Han tvingades till operation i maj som blev lyckad och har sedan dess kunnat träna på enligt plan.

– Jag hoppas, trots fjolårets tuffa säsong, att jag tagit ytterligare kliv gentemot konkurrensen och kan känna att jag är med och slåss om topplaceringarna. Det ska bli skönt att få en värdemätare på hur jag står mig, säger Furuberg.

Tävlingsschema:

Längdskidor
Samtliga tävlingsdagar startar 10:00 lokal tid (18:00 svensk tid)

• Lördag 4/12 – 5 km (sit-ski) och 7,5 km (stående), klassisk stil
  • Söndag 5/12 – 10 km (sit-ski) och 12,5 km (stående), fristil
  • Tisdag 7/12 – Sprint, klassisk stil

Skidskytte
Samtliga tävlingsdagar startar 10:00 lokal tid (18:00 svensk tid)

• Torsdag 9/12 – 12,5 km
  • Lördag 11/12 – 6 km
  • Söndag 12/12 – 10 km

Webbsida för världscupen i Canmore: https://www.albertaworldcup.com/2021-world-para-nordic-information/

Klasser med svenskt deltagande:

Sit-ski: Arnt-Christian Furuberg (LW11)

Alla som tävlar i sit-ski har en funktionsnedsättning i benen. Åkarna delas sedan in i fem olika klasser beroende på bålens funktion. Där LW10 är de åkare med lägst bålfunktion och LW12 med högst.

Synnedsättning: Zebastian Modin (B1)

Det finns tre klasser för skidåkare med synnedsättning. B1-B3 där B1 är de åkare som har noll eller väldigt låg synförmåga och B3 med högst. Alla klasser tävlar mot varandra. För att de ska bli rättvisa förhållanden dras en viss procent av tiden bort från B1 och B2 gentemot B3. Detta gör att en åkare som är i klass B1 kan ha en längre åktid än B3 men vinna loppet på grund av tidsavdraget.

Kontakta Elias Håkansson för frågor och kontaktuppgifter:

E-post: elias.hakansson@parasport.se

Arnt-Christian Furuberg och Zebastian Modin.
Arnt-Christian Furuberg
Zebastian Modin
Fredrik Uusitalo, förbundskapten längd- och skidskyttelandslaget

Parasport Sverige har rollen som både Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté och är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.