Vårt ungdomsarbete SWAT vann pris vid LH-galan

Rebecca Pigotty, medlem i SWAT, håller tacktalet vid LH-galan.

Ungdomsföreningen SWAT har utnämnts till Årets verksamhet för unga av Hyresgästföreningen Region Stockholm!

Lördagen den 28 maj hölls den första LH-galan på Stockholmsmässan i Älvsjö (LH står för Lokala Hyresgästföreningen). En av de utmärkelser som delades ut var Årets verksamhet för unga. De nominerade var LH Bårstaberget i Södertälje, LH Bjällran i Brännkyrka och LH SWAT i Järfälla. Vårt ungdomsarbete SWAT kammade hem priset, vilket förutom äran innebär 10 000 kronor till verksamheten.

Rebecca Piggott och Isabelle Ådelid, som är med i SWAT, var på plats och fick gå upp på scenen för att hämta checken och en blombukett. Rebecca tackade projektledarna Ali Al Djaber och Aiya Mohsen för deras arbete med SWAT.

- Ali ställer alltid upp, han är som en extra pappa, sade Rebecca Piggott.

Enligt juryns motivering får SWAT priset för är att deras engagemang spridit sig längre än bara till det enskilda bostadsområdet och för att de visar andra att unga vill och kan.

- Det är jätteroligt att få vara med om att SWAT vinner det här priset, säger Håkan Örnelius, ordförande i boutvecklingsrådet och en av initiativtagarna till Boutveckling och dess ungdomsdel SWAT. Det här är ju något vi drivit och trott på i alla år. Det har skapat stora mervärden. Man blir varm om hjärtat!

Fakta om SWAT:

• SWAT är en ungdomsförening inom ramen för Boutveckling.
  • Boutveckling är ett samarbete mellan Järfällahus AB och Hyresgästföreningen Järfälla.
  • SWAT engagerar ca 450 ungdomar i Järfälla, framför allt i Jakobsberg och Kallhäll.
  • Projektledare är Ali Al Djaber och Aiya Mohsen.
  • SWAT arrangerar en mängd aktiviteter: LAN, fotbollsturneringar, paintball, filmkvällar, gårdsfester för barn m m.
  • Ungdomsambassadörerna inom SWAT arbetar ideellt bl a med att städa och ta bort klotter i bostadsområdena där de bor.
  • Följ gärna SWAT på Instagram, swat.pm.

Rebecca Pigotty, medlem i SWAT, håller tacktalet vid LH-galan.

Linnéa Axelsson Koivisto, Nikolas Mamrikishvili ,Isabelle Ådelid, Ali Al Djaber, Eva Dazley, Malcolm Vidal, Rebecca Piggott.