Vårt ungdomsarbete SWAT vann pris vid LH-galan

Rebecca Pigotty, medlem i SWAT, håller tacktalet vid LH-galan.

Ungdomsföreningen SWAT har utnämnts till Årets verksamhet för unga av Hyresgästföreningen Region Stockholm!

Lördagen den 28 maj hölls den första LH-galan på Stockholmsmässan i Älvsjö (LH står för Lokala Hyresgästföreningen). En av de utmärkelser som delades ut var Årets verksamhet för unga. De nominerade var LH Bårstaberget i Södertälje, LH Bjällran i Brännkyrka och LH SWAT i Järfälla. Vårt ungdomsarbete SWAT kammade hem priset, vilket förutom äran innebär 10 000 kronor till verksamheten.

Rebecca Piggott och Isabelle Ådelid, som är med i SWAT, var på plats och fick gå upp på scenen för att hämta checken och en blombukett. Rebecca tackade projektledarna Ali Al Djaber och Aiya Mohsen för deras arbete med SWAT.

- Ali ställer alltid upp, han är som en extra pappa, sade Rebecca Piggott.

Enligt juryns motivering får SWAT priset för är att deras engagemang spridit sig längre än bara till det enskilda bostadsområdet och för att de visar andra att unga vill och kan.

- Det är jätteroligt att få vara med om att SWAT vinner det här priset, säger Håkan Örnelius, ordförande i boutvecklingsrådet och en av initiativtagarna till Boutveckling och dess ungdomsdel SWAT. Det här är ju något vi drivit och trott på i alla år. Det har skapat stora mervärden. Man blir varm om hjärtat!

Fakta om SWAT:

• SWAT är en ungdomsförening inom ramen för Boutveckling.
  • Boutveckling är ett samarbete mellan Järfällahus AB och Hyresgästföreningen Järfälla.
  • SWAT engagerar ca 450 ungdomar i Järfälla, framför allt i Jakobsberg och Kallhäll.
  • Projektledare är Ali Al Djaber och Aiya Mohsen.
  • SWAT arrangerar en mängd aktiviteter: LAN, fotbollsturneringar, paintball, filmkvällar, gårdsfester för barn m m.
  • Ungdomsambassadörerna inom SWAT arbetar ideellt bl a med att städa och ta bort klotter i bostadsområdena där de bor.
  • Följ gärna SWAT på Instagram, swat.pm.

Rebecca Pigotty, medlem i SWAT, håller tacktalet vid LH-galan.

Linnéa Axelsson Koivisto, Nikolas Mamrikishvili ,Isabelle Ådelid, Ali Al Djaber, Eva Dazley, Malcolm Vidal, Rebecca Piggott.

Järfällahus är Järfällas kommunägda bostadsföretag. Vi har cirka 5600 lägenheter, över 4000 fordonsplatser och ungefär 400 lokaler i hela Järfälla.

​Rekordmånga får sommarjobb hos Järfällahus8.6.2017 14:02Nyheter

I år är det hela 70 ungdomar mellan 15 och 18 år som har fått sommarjobb hos Järfällahus AB.  Redan förra året tog Järfälla kommuns eget bostadsbolag emot ett tjugotal ungdomar, men i år är de alltså mer än tre gånger så många. Och den här gången sker det i samarbete med Hyresgästföreningen. - Det här är vårt sätt att ta ett kommunalt samhällsansvar, säger Ali, social hållbarhetsstrateg på Järfällahus. Sommarjobbarna är framtidens medborgare, och vi är glada att de vill ta sina första steg på arbetsmarknaden hos oss. Ett femtiotal av ungdomarna kommer att arbeta i bostadsområdena med att städa, sätta upp skyltar, dela ut information till hyresgästerna m m. Resterande 20 kommer att hjälpa till med de sommaraktiviteter som SWAT arrangerar. SWAT är den ungdomsverksamhet som Järfällahus och Hyresgästföreningen i Järfälla driver tillsammans. Det handlar bland annat om att arrangera turneringar i bubbelfotboll i områdena, anordna LAN och paintball med flera aktiviteter. Så här säger Mikael J

​Järfällafestivalen – folkfest med Anders Lundin, Bella & Filippa och Ramy Essam23.5.2017 10:00Pressmeddelande

Lördagen den 9 september är det dags för Järfällafestivalen – en stor folkfest i Jakobsbergs centrum. I år har vi satsat extra på scenprogrammet och engagerat flera intressanta och sinsemellan mycket olika artister. Anders Lundin är konferencier och leder allsång. Ramy Essam, ”Mellanösterns Bob Dylan”, kommer och signerar sin nya skiva. Mello-artisterna Bella och Filippa uppträder. Dessutom blir det jazz för barn och mingel-opera på gator och torg i Jakobsbergs centrum. Arrangörer är Järfälla kommun, Järfällahus och Citycon.

Rekordmånga sökte och fick NovaStipendiet - stipendieutdelning 15 maj9.5.2017 15:27Pressmeddelande

NovaStipendiet är Järfällas eget stipendium för ung kultur. Det delas ut årligen till projekt av och med barn och ungdomar i Järfälla.  Nu är det klart vilka projekt/idéer som beviljas medel under 2017/2018. Totalt tio stipendiater kommer att få dela på 74 000 kr. Det var rekordmånga ansökningar i år (20 stycken) och rekordmånga projekt får pengar (10 stycken). Projekten är ett kalejdoskop av idéer. Några ungdomar ska dokumentera sin kommun från luften via flygfoto. Herrestaskolan och Kvarnskolan vill arbeta konstnärligt utifrån arkitekturen i vår växande kommun med Barkarbystaden som nytt inslag. Utdelningen sker måndagen den 15 maj kl 17.00 i Jakobsbergs centrumgalleria. Årets NovaStipendium delas ut av Mika Metso, kultur-, demokrati- och fritidsnämndens ordförande.  Redan från kl 16.00 redovisar förra årets stipendiater sina projekt. NovaStipendiet är Järfällas ungkulturstipendium. Bakom stipendiet står Järfällahus AB, Citycon AB (ägare till Jakobsbergs Centrum), HSB Norra Stor-Stoc