Vartannat Öresundståg har nu Wi-Fi

Pågående arbete med att installera Wi-Fi på Öresundstågs 111 tåg går i snabb takt. Arbetet ska vara klart till årsskiftet men redan nu har 65 Öresundståg nyinstallerad teknisk utrustning som gör det möjligt att koppla upp sig mot fritt Wi-Fi ombord på tågen.
Nu finns wifi på vartannat Öresundståg. Foto: Öresundståg AB

Ombord finns nu mobilförstärkare som gör att man har samma hastighet och kvalitet på uppkoppling ombord som utanför tåget. Och tempot för installationerna på DSB:s verkstad i Köpenhamn är hög. Varje vecka tillkommer det två till tre tåg utrustade med den nya Wi-Fi tekniken.

Vi är glada att nu gradvis kunna erbjuda Wi-Fi ombord, säger Maria Holmgren vd på Öresundståg. Det är en service som gör att Öresundstågs resenärer nu kan ha ännu mer glädje av och nyttja restiden på ett helt annat sätt när möjligheten finns att koppla upp sig på tågen både i Sverige och i Danmark.

Att det ska finnas Wi-Fi på tågen, som gör att du kan arbeta, surfa och vara social när du reser, kan uppfattas som en självklarhet. Men, för Öresundståg har varit en lång process kantat av omfattande arbete.

Fungerar både i Danmark och Sverige

Sedan beslutet om att släcka ner det tidigare Wi-Fi-systemet år 2017 har Öresundståg tillsammans med de länstrafikbolag som står bakom Öresundståg; Skånetrafiken, Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Kalmar länstrafik, Länstrafiken Kronoberg och Västtrafik, arbetat medvetet och strategiskt för att hitta en kostnadseffektiv, stabil och långsiktig lösning som ska fungera både i Sverige och i Danmark. Upphandling av ny systemleverantör och utrustning är genomförd i samverkan med DSB.

– Ännu har vi inte lanserat att trådlöst Wi-Fi finns på vissa tåg, utan vi börjar med en mjukstart, säger Magnus Andersson, affärschef för fordon och underhåll inom Skånetrafikens affärsområde tåg. Men redan nu finns det uppmärksamma resenärer som har noterat när mobilen söker Wi-Fi att Öresundståg eller DSB dyker upp som alternativ i telefonen eller datorn. När dessa syns, visar det att tåget du reser med har installation med den nya tekniken för Wi-Fi. Då är det fritt fram att koppla upp sig, avslutar Magnus.

Maria Holmgren, vd, Öresundståg
E-post: maria.holmgren@oresundstag.se

Magnus Andersson, affärschef drift & fordon tåg
E-post: magnus.andersson@skanetrafiken.se

Nu finns wifi på vartannat Öresundståg. Foto: Öresundståg AB

541 23 Skövde

Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.