Västtrafik börjar öppna framdörrarna igen

Under våren återöppnar Västtrafik framdörrarna på bussarna i regionen. Först ut är Borås stadsbussar. För att kunna öppna dörrarna på ett tryggt sätt för förare och resenärer monteras ett skyddsglas runt förarhytten. Förhoppningen är förbättrad service till resenärerna och minskad risk för trängsel vid på- och avstigning.
Västtrafik återöppnar framdörrar succesivt område för område. Först ut är Borås stadstrafik. Foto: Thomas Harrysson.

Sedan i mars har framdörren på Västtrafiks bussar varit stängd för resenärer och de främre sätena har varit avspärrade. Åtgärden vidtogs av Västtrafik tillsammans med de upphandlade trafikföretagen för att öka tryggheten hos förarna. Arbetsmiljöverket godkände i höstas en lösning som gör det möjligt att kunna öppna framdörrar för påstigning igen. Lösningen, ett skyddsglas som monteras runt förarhytten, innebär en trygghet för både förare och resenärer.

– Att återgå till att ha påstigning via framdörren är viktigt för att föraren ska kunna ge resenärer en bra service och kontrollera biljetter. Det innebär även en minskad risk för trängsel vid på- och avstigning. Lösningen är framtagen tillsammans med skyddsombud för att säkerställa tryggheten, säger Anna Johansson, affärschef buss på Västtrafik.

På de linjer där det tidigare funnits ombordförsäljning kommer resenärer åter kunna köpa vissa biljetter ombord. Det kommer även att bli tydligare för resenärer igen att biljetten ska visas upp vid påstigning, vilket bidrar till att säkra kollektivtrafikens intäkter.

Borås först ut

Dörrarna kommer successivt att öppnas på linjer i olika områden. I början av mars börjar man med stadstrafiken i Borås. Planen är att alla bussar i regionen ska kunna öppna framdörren till sommaren.

– För att återöppnandet av framdörrar ska gå tryggt och säkert för förare och resenärer, med möjlighet att åtgärda eventuella problem, gör vi det succesivt område för område. Vi uppmuntrar resenärer att själv vara uppmärksamma vid påstigning för att se om påstigning ska ske i framdörren, säger Anna Johansson.

Västtrafik kommer att informera resenärer inför förändringen och i början även ha värdar ute i trafiken som stöttar vid på- och avstigning.

FAKTA:

Framdörrar återöppnas i Borås stadstrafik i början av mars. Därefter står övriga Sjuhärad och sedan Tvåstad på tur. Övriga datum och områden är ännu inte satta men planen är att bussar i hela regionen ska ha skyddsglas på plats och därmed kunna öppna framdörrar till sommaren.

På de linjer där det tidigare funnits ombordförsäljning kommer resenärer åter att kunna köpa enkelbiljetter och dygnsbiljetten ABC 24h. Resenärer hänvisas till butik eller ombud för köp av periodbiljett och kontoladdning. Alla biljetter finns som vanligt även att köpa i Västtrafik To Go.

Vi svarar på medias frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.

Anna Johansson, enhetschef affärsenhen, Västtrafik. Foto: Thomas Harrysson.