Vernissage av drömlik konstutställning

Nu på onsdag 3 juni kl 18-20 bjuder vårdcentralen Ekeby Hälsocenter och konstnären Lisa Brandelius in till vernissage av utställningen "Drömmar" i Ekeby Galleri. Under vernissagen kan man som besökare titta på konsten och träffa konstnären i de gamla brukslokalerna.
Konstnären Lisa Brandelius ställer ut "Drömmar" i Ekeby Galleri.

- Vi hoppas kunna erbjuda något annorlunda, en kväll på vårdcentralen i ett socialt sammanhang där konsten och hälsan går hand i hand, säger Mats Brolin, verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter.

Konstnären bakom utställningen heter Lisa Brandelius och är både illustratör och konstnär, verksam i Uppsala. Lisa har både gått konstlinjen på Wiks folkhögskola samt måleri- och hantverkslinjen på Geijerskolan.

- Jag har tyckt om att rita och måla sedan tidig ålder och har sökt mig fram bland kreativa uttryck och även provat på musik, textil och lite dans. Jag hade länge känt en stark längtan efter kreativt skapande och i bildskapandet tycker jag mig hittat rätt, berättar Lisa.

Lisa har gjort flera illustrationer till både artiklar och böcker bland annat för UNT, Ergos och studentradion.Utöver detta pluggar hon även på psykologprogrammet här i Uppsala.

"För mig ger kreativt skapande en väldig glädje och kraft och i framtiden skulle jag gärna kombinera bildskapandet med psykologyrket, berättar hon."

"I mina tavlor kan man ofta hitta stjärnhimlar, träd, människor, djur, varelser och en slags drömsk och sagolika känsla. Oftast är bilderna halvt abstrakta och halvt figurativa och om man tittar noga kan man här och var se personer och ”världar” gömda i bilderna. Även om det inte är något jag planerar kan man nog se en samhörighet med naturen, universum och det mystiska. Detta blandat med lekfullhet och en gnutta humor precis som i mig."

Vernissage för media och allmänheten kl 18-20 i Ekeby Galleri.

Konstnären Lisa Brandelius ställer ut "Drömmar" i Ekeby Galleri.

Ekeby Hälsocenter är en nytänkande vårdcentral i Uppsala som driver utvecklingen mot en helhetssyn inom primärvården. Hälsoteamet på Ekeby Hälsocenter erbjuder olika typer av hälsoinsatser. Teamet består av läkare, sjukgymnaster, sköterskor, dietister, samtalsterapeuter, labpersonal och hälsovetare. Syftet med det hälsofrämjande arbetet är att förstärka både den fysiska och mentala hälsan hos våra patienter. Insatserna är även ämnade att inspirera till att göra positiva livsstilsförändringar som leder till bättre och långvarig hälsa, som mer fysisk träning och bättre kostvanor.