Vi måste skydda barnen i Ukraina från kriget och dess följder

ECPAT uppmanar Europas alla regeringar att vidta omedelbara åtgärder att säkra rättigheterna för de barn som befinner sig mitt i konflikten.

Världen skakas av det oprovocerade och obefogade anfallet på Ukraina och dess invånare. Kriget innebär att många vuxna och barn förlorar sitt liv och det leder till massflykt av familjer. Enligt UNHCR har minst en och en halv miljon människor sökt skydd i länder som gränsar till Ukraina. Uppskattningar från FN och flyktingorganisationer visar att fyra till sju miljoner människor flyr från den nuvarande invasionen. Minst 36 barn har rapporterats döda, enligt färska uppgifter från hälsoministeriet Ukraina.

ECPATs medlemsorganisationer som står bakom detta uttalande arbetar nationellt och internationellt för att förhindra och stoppa sexuell exploatering av barn, är djupt oroade över de pågående farorna för de barn som befinner sig i Ukraina eller på flykt. Fara för liv och hälsa, förlust av familj, allvarlig ångest, brist på skolgång och utbildning och brist på skydd. Barns tillgång till mat, vatten, tak över huvudet, sjukvård och psykosocialt stöd hotas allvarligt av kriget.

Kriget i Ukraina utgör ett hot utan motstycke mot alla drabbade och i all synnerhet mot de mest utsatta i samhället – barnen. I alla konflikter förblir barn de som bär den tyngsta bördan både fysiskt och känslomässigt. Vi är djupt oroade över det våld de ukrainska barnen nu är utsatta för. Vi är bestörta över kränkningarna av deras rättigheter enligt FNs barnkonvention. Barnkonventionen kräver att stater vidtar alla tänkbara åtgärder för att säkerställa skydd och omsorg av barn som drabbas av en väpnad konflikt. Deras rättigheter måste upprätthållas.

Sedan krigets början har våra medlemsorganisationer och allierade i Ukraina, Polen, Rumänien, Ungern, Moldavien och över hela Europa stött tusentals ukrainska barn och familjer som flyr kriget och söker skydd.

Enligt rapporter från ECPAT-medlemmar finns det ett stort antal ensamkommande barn bland flyktingarna. I kaoset råder brist på information om försvunna barn i Ukraina eller i grannländerna. Ensamkommande och saknade barn är särskilt utsatta för människohandel, övergrepp och sexuell exploatering. Deras säkerhet måste prioriteras.

ECPATs medlemsorganisationer som undertecknat detta dokument, uppmanar alla regeringar i Europa, EU-kommissionen och civilsamhället att omedelbart vidta åtgärder att snabbt identifiera och placera ensamkommande barn i säkra och barnvänliga miljöer. Myndigheter med uppdrag att säkra barns rättigheter måste tillgodose barnets rätt till skydd genom till exempel gode män och snabbt återupprättande av kontakt med sina föräldrar och andra omsorgspersoner.

Följande ECPAT-organisationer undertecknar denna uppmaning:

ARSIS Association for the Social Support of Youth, Greece
CRCA / ECPAT Albania