Viktig delseger men mer behövs

Regeringen har idag presenterat ett tillfälligt riktat bidrag på 3 miljarder kr till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna.

- Med dagens besked erkänns vår samhällsinsats och att staten måste kompensera för den insatsen. Det är välkommet. Återstår samtidigt att se hur långt detta räcker. Till följd av coronakrisen blöder kollektivtrafiken i Sverige över en miljard kronor i månaden. Även om varje krona som säkrar bussarna och tågen är välkommen kommer dagens besked att behöva följas av fler om vi ska få stopp på blödningen, säger Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

- Det är glädjande att samarbetet med samtliga RKM och SKR har gett effekt och ger oss ett andrum i nuläget. Men vi behöver fortsätta arbetet för att säkerställa ytterligare kompensation för hösten och de utmaningar vi står inför nästa år, säger Helena Leufstadius, VD Svensk Kollektivtrafik. Det är också viktigt att vi tillsammans med Trafikverket kan jobba vidare med en bra fördelningsmodell av det riktade bidraget.

Svensk Kollektivtrafik vill lyfta fram att vi gärna är behjälpliga i det fortsatta arbetet med utformningen av stödet. Vi avser att, tillsammans med SKR, inkomma med ett underlag med nyckelfrågor som vi ser behöver hanteras. Svensk Kollektivtrafik bistår gärna med expertis för att så snart som möjligt få en enkel ersättningsmodell på plats.

Hornsgatan 15, 1 tr

Sprid ut skolstarterna för att minska smittspridningen29.5.2020 18:10:46 CESTPressmeddelande

Regeringen och Folkhälsomyndigheten meddelade den 29 maj att rekommendationen om distansundervisning tas bort och elever i gymnasieskolan kan få återvända till skolans lokaler. Risken finns att beslutet leder till ökad trängsel i kollektivtrafiken när hundratusentals elever i höst åter ska resa med bussar och tåg till skolan i rusningstrafik. För att hantera utmaningen tillskriver branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik nu alla Sveriges kommuner, regionala smittskyddsmyndigheter och Skolverket samt Folkhälsomyndigheten. Detta med uppmaningen att snarast inleda dialoger om utspridda skolstarter för att hantera situationen.

Upprop från kollektivtrafiken i hela Sverige30.4.2020 12:21:19 CESTPressmeddelande

Kollektivtrafiken blöder ekonomiskt. Utan kompensation för tappade intäkter och merkostnader väntar ett stålbad för branschen redan om ett par månader. Nu behövs en garanti om att samtliga merkostnader kopplat till kollektivtrafikens samhällsinsats i coronakrisen kompenseras av staten. Det skriver branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik och ordförandena för samtliga Sveriges regionala kollektivtrafikmyndigheter i ett upprop i Svenska Dagbladet den 29 april och kräver handling.

Staten måste kliva fram för kollektivtrafiken under coronakrisen18.3.2020 11:57:20 CETPressmeddelande

För att samhället ska kunna fungera under coronakrisen är kollektivtrafiken är avgörande. Kollektivtrafiken måste pekas ut som samhällskritisk så att vi kan garantera att den kan fortsätta leverera i normalläge. Där måste staten ta sitt ansvar gentemot regionerna och garantera ett gemensamt ansvar för kostnaderna för kollektivtrafiken. Det var branschorganisationen Svensk Kollektivtrafiks budskap under mötet med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på onsdagsmorgonen.

Årsrapport: Utökad undersökning bekräftar högt förtroende för färdtjänst- och sjukresor18.2.2020 10:00:24 CETPressmeddelande

9 av 10 är nöjda med sin senaste färdtjänstresa eller sjukresa. Det visar Svensk Kollektivtrafiks årsrapport från ANBARO, en undersökning som baseras på svar från närmare 60 000 personer i hela landet. I år är rapporten dessutom kompletterad med HANBARO, som undersöker vad resenärer tycker om handläggningen. Där visar resultatet att 9 av 10 är nöjda med bemötandet vid den senaste kontakten.