Viktig delseger men mer behövs

Regeringen har idag presenterat ett tillfälligt riktat bidrag på 3 miljarder kr till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna.

- Med dagens besked erkänns vår samhällsinsats och att staten måste kompensera för den insatsen. Det är välkommet. Återstår samtidigt att se hur långt detta räcker. Till följd av coronakrisen blöder kollektivtrafiken i Sverige över en miljard kronor i månaden. Även om varje krona som säkrar bussarna och tågen är välkommen kommer dagens besked att behöva följas av fler om vi ska få stopp på blödningen, säger Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

- Det är glädjande att samarbetet med samtliga RKM och SKR har gett effekt och ger oss ett andrum i nuläget. Men vi behöver fortsätta arbetet för att säkerställa ytterligare kompensation för hösten och de utmaningar vi står inför nästa år, säger Helena Leufstadius, VD Svensk Kollektivtrafik. Det är också viktigt att vi tillsammans med Trafikverket kan jobba vidare med en bra fördelningsmodell av det riktade bidraget.

Svensk Kollektivtrafik vill lyfta fram att vi gärna är behjälpliga i det fortsatta arbetet med utformningen av stödet. Vi avser att, tillsammans med SKR, inkomma med ett underlag med nyckelfrågor som vi ser behöver hanteras. Svensk Kollektivtrafik bistår gärna med expertis för att så snart som möjligt få en enkel ersättningsmodell på plats.

Minskade skattesubventioner av förmånsbilarna ett viktigt första steg18.9.2020 15:17:30 CESTPressmeddelande

För lite och för sent med 2 miljarder till kollektivtrafiken14.9.2020 15:55:47 CESTPressmeddelande

Idag presenterade regeringen ett paket för grön återhämtning med ett riktat stöd till kollektivtrafiken. - Två miljarder nästa år är ett steg i rätt riktning, men det är för lite och för sent för att undvika indragna turer, nedlagda linjer och höjda biljettpriser nästa år med sparkade bussförare och ökade klimatutsläpp som följd, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik.

Branschvägledning för hantering av höstens utmaningar i kollektivtrafiken13.8.2020 14:30:00 CESTPressmeddelande

Svensk Kollektivtrafik har, i samråd med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), tagit fram en branschvägledning inför höstens utmaningar gällande covid-19 för den lokala och regionala kollektivtrafiken där det inte finns möjlighet till platsbokning. Syftet med dokumentet är att ge stöd till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och andra berörda aktörer samt nå en någorlunda enhetlig hantering över hela landet. Dokumentet är en vägledning och inte en bindande föreskrift.