Vision: Snäva budgetramar hotar rättssäkerheten inom socialtjänsten

Nästan hälften av socialcheferna som svarat på Visions Novus-undersökning uppger att det är svårt att inom befintliga budgetramar ge de insatser individen har behov av och rätt till. En tredjedel av socialcheferna anser att det är svårt att göra bedömningar och utredningar enligt de krav lagen ställer. Framförallt är det insatser riktade mot barn, unga och äldre som drabbas.

-  Resultatet av vår undersökning liksom de signaler vi får från Visions chefsmedlemmar är tydliga; resurserna räcker inte räcker till, i varje fall inte på det sätt de används idag. Vi har en lagstiftning som garanterar välfärdstjänster, därför måste det finnas resurser att tillgodose individers rättigheter i hela landet. För det behövs såväl nationella som lokala initiativ, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

De verksamhetsområden som anses påverkas särskilt negativt av de ekonomiska förutsättningarna är sociala barn- och ungdomsvården och äldreomsorgen.

Svårigheterna är större i mindre kommuner som inte ligger i storstadslänen. Vision tror inte att enbart mer resurser kommer att vara tillräckligt för att skapa en jämlik socialtjänst i hela landet. Istället behöver ansvarsfördelningen förändras och det krävs modiga politiker som vill diskutera den känsliga frågan om kommunsammanläggningar.

Allra svårast är att arbeta uppsökande och förebyggande, något som 59 procent av de tillfrågade socialcheferna uppger.

- I debatten om ungdomsbrottslighet och gängkriminalitet ropas ofta att socialtjänsten måste jobba mer förebyggande. För att klara det krävs tillräckligt med resurser och långsiktiga planeringsförutsättningar för socialtjänstens medarbetare. Det förebyggande arbetet måste också in i den nya socialtjänstlagen på ett tydligt sätt, säger Veronica Magnusson.

Visions Socialchefsrapport bygger på en enkät som genomförts av Novus under maj 2020. Därutöver har åsikter inhämtats via fokusgrupper och intervjuer med enskilda chefsmedlemmar.

Läs Visions Socialchefsrapport 2020 på https://vision.se/Opinion/rapporter/2020/

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 – 746 21 24.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Fler kan arbeta hemifrån i Blekinge26.11.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Blekinge tillhör en del av landet där nära var sjunde kan arbeta hemifrån men inte får det för arbetsgivaren. En stor andel får också välja själva om de vill vara på den ordinarie arbetsplatsen eller inte. Det visar en ny undersökning från Vision som uppmanar arbetsgivare att följa råden om arbete hemifrån. – Stora delar av välfärdens verksamheter sköts på distans och det fungerar bra. Men vi ser också att fler arbetsgivare behöver följa de nya riktlinjerna, utarbeta tydligt stöd till chefer och skapa fler möjligheter till distansarbete. Alla som kan måste ges möjlighet att jobba från hemmet, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision. Trots Folkhälsomyndighetens föreskrifter om att arbetsgivare ska se till att personalen arbetar hemifrån om de kan uppger nära var sjunde i den region som Blekinge län ingår i att de inte får det. I landet som helhet svarar var åttonde att arbetsgivaren inte tillåter arbete hemifrån. Blekinge tillhör därmed ett av de län där färre får arbeta p

Var åttonde kan arbeta hemifrån – men får inte för arbetsgivaren26.11.2020 06:30:00 CETPressmeddelande

Trots uppmaningen från Folkhälsomyndigheten och regeringen till landets arbetsgivare att möjliggöra distansarbete arbetar var åttonde anställd på en arbetsplats där hemarbete inte tillåts, även då arbetsuppgifterna går att sköta hemifrån. Det visar en undersökning som Vision genomfört bland drygt 5000 medarbetare i kommuner, regioner, bolag och kyrkan. Samtidigt skiljer sig arbetsgivarnas inställning till distansarbete åt över landet.

Facken kritiska till minskade anslag för brottsförebyggande arbete6.11.2020 11:04:59 CETPressmeddelande

Vision, Unionen och Akademikerförbundet SSR är kritiska till att Stockholm Stad drar in på anslagen till brottförebyggande verksamheter som bedrivs i Järvaområdet, däribland Fryshuset i Husby. Fackföreningsrörelsen har kraftsamlat kring det brottsförebyggande arbetet för att vi vet att våra medlemmar är viktiga i arbetet. Nu förväntar vi oss att politiker på olika nivåer gör detsamma och ger våra medlemmar bättre förutsättningar att förebygga brott och stärka ungdomar.