Visions Veronica Magnusson ny ledamot i Agenda 2030- delegationen

Visions förbundsordförande Veronica Magnusson har idag utsetts av regeringen till ny ledamot i Agenda 2030- delegationen. Veronica Magnusson kommer med sitt fackliga perspektiv att bidra med viktig kompetens till delegationens arbete.

- Det här känns både väldigt roligt och viktigt. Vision har länge varit pådrivande i hållbarhetsfrågor som en Fair Union. Bland våra 195 000 medlemmar finns massor av engagemang och kunskap om hur arbetslivet kan bli mänskligare och miljömässigt hållbart. Det innebär en enorm kraft som jag är stolt över att få förmedla, säger Veronica Magnusson.

- Många av Visions medlemmar jobbar dagligen med arbetsuppgifter som direkt påverkar samhällsutvecklingen, till exempel inom socialtjänst, på energibolag och inom offentlig upphandling. Att få vara länken mellan medlemmarna kunskap och erfarenheter och delegationens arbete känns som en stor möjlighet, säger Veronica Magnusson.

Läs mer om Visions arbete med Fair Union på www.vision.se/fairunion

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, tfn 070- 746 21 24.

Veronica Magnusson

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 195 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vision: Tillsätt en nationell samordnare för förebyggande socialt arbete24.4.2018 11:50Pressmeddelande

I dag överlämnade utredningen om framtidens socialtjänst sitt delbetänkande till regeringen. Vision har sedan utredningen startade lyssnat på medlemmarnas synpunkter och vi välkomnar en förstärkning av det förebyggande arbetet. Våra medlemmar vittnar om hur det förebyggande arbetet ofta prioriteras ned när resurserna är knappa. Vision föreslår därför att regeringen tillsätter en nationell samordnare som kan driva på och stödja kommunerna i det förebyggande arbetet.

Använd verktygen för ett mänskligt arbetsliv26.3.2018 06:55Nyheter

Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö lanserades i mars 2016 för att minska den stressrelaterade ohälsan. Vilken effekt har förskrifterna haft på det lokala arbetsmiljöarbetet? Några av svaren får vi i denna rapport som bygger på resultat från en webbaserad enkätundersökning genomförd under februari och mars 2018. Över 2000 skyddsombud och huvudskyddsombud som är medlemmar i Vision har deltagit i studien.