VM-brons till Marcus Nyman

För andra VM:et i rad vi fick se Marcus Nyman i en bronsmedaljmatch, en stor bedrift i sig. Förra VM fick Nyman nöja sig med en femteplats (vi har två 3:or och två 5:or). Denna gång blev det medalj efter en imponerande insats mot japanen Kenta Nagasawa i bronsmatchen där ett kast avslutade matchen i förlängningen. Hittills alltså två svenska VM-medaljer på ett par dagar efter en 35-årig svensk medaljtorka; och vi kan med en svensk kvar konstatera att det här är vårt främsta VM någonsin och en perfekt uppladdning inför OS i Tokyo.

Marcus Nyman, Tashkent Grand Prix 2019. Foto Marina Mayorova

Idag inledde Marcus Nyman VM på ett sätt som tydlig visade att han var i riktigt bra form. Han varvade fasthållningar med kast och var helt enkelt överlägsen i de första tre omgångarna. Kvartsfinalen mot världsfyran och hemma hoppet Kriztian Toth blev som väntat extremt jämnt, senast de möttes i Grand Slam-final vann Nyman. Denna gång var det tyvärr Toths tur.

I återkvalet var Nyman återigen överlägsen och i bronsmatchen väntade VM-trean från 2018 Kenta Nagasawa, Japan. Deras senaste möte var mycket jämnt och taktiskt, då utdelades 3-2 i shido (varningar) till Nymans nackdel. Idag blev det återigen en taktisk match, där dock  Nyman hittade några flera luckor för kastförsök. Vartefter började Nyman också dominera. Poänglöst vid full tid. Men i förlängningen hittade Nyman hela vägen och sumi gaeshi blev vinstkastet.

Nu kan Nyman ladda för sitt tredje OS, med sikte på att förbättra sin femteplats från Rio. Och idag visade han att han har den kapaciteten.

Marcus Nyman, Tashkent Grand Prix 2019. Foto Marina Mayorova

Stopp på VM och missad OS-plats för Joakim Dvärby11.6.2021 18:46:10 CEST | Pressmeddelande

Det blev ett bittert slut med en tappad OS-plats på en VM-dag som inleddes så lovande för Joakim Dvärby i -100 kg. Dvärby har legat på OS-kvalgränsen under en längre period; ofta ovanför, ibland under. Idag tog det stopp i tredje omgången, steget före kvartsfinal. En snabb uträckning visade dock att de poängen Dvärby därigenom erövrade tog honom upp på OS-plats. I takt med att de värsta konkurrenterna åkte ut eller redan hade åkt ut såg det så bra ut, men…

VM-silver till Tommy Macias8.6.2021 18:53:08 CEST | Pressmeddelande

Det går inte att ha en bättre uppladdning inför OS i Tokyo än den Tommy Macias hade idag i Budapest. Det var 35 år sedan vi hade en svensk i VM-final och nu var det äntligen dags igen, och det för Tommy Macias i -73 kg. Macias har imponerat stort och tillhört den absoluta världseliten i flera år med många stora segrar inklusive ett EM-guld 2019. Idag blev det äntligen en VM-final och Macias första VM-medalj – ett silver.

Tommy Macias vidare till final på VM8.6.2021 14:58:14 CEST | Pressmeddelande

Tommy Macias är vidare till final på VM i Budapest! Det blev klart efter att han vunnit en lång och extremt jämn semifinal mot världsettan Soichi Hashimoto från Japan. Hashimoto som bland annat har ett VM-guld från 2017 och ett VM-silver från 2018, gav bra motstånd, men Macias var snäppet vassare. Efter flera tuffa dueller och domslut som inte gick Macias väg lyckades han till slut ändå avgöra matchen genom ett kast nästan tre minuter in i golden score. I finalen väntar OS-guldmedaljören från 2012 och OS-bronsmedaljören från 2016, Lasha Shavdatuashvili från Georgien. Finalpasset startar kl. 17.00 och kan ses live via https://live.ijf.org/ eller https://www.youtube.com/user/judo.