VM-brons till Marcus Nyman

För andra VM:et i rad vi fick se Marcus Nyman i en bronsmedaljmatch, en stor bedrift i sig. Förra VM fick Nyman nöja sig med en femteplats (vi har två 3:or och två 5:or). Denna gång blev det medalj efter en imponerande insats mot japanen Kenta Nagasawa i bronsmatchen där ett kast avslutade matchen i förlängningen. Hittills alltså två svenska VM-medaljer på ett par dagar efter en 35-årig svensk medaljtorka; och vi kan med en svensk kvar konstatera att det här är vårt främsta VM någonsin och en perfekt uppladdning inför OS i Tokyo.

Marcus Nyman, Tashkent Grand Prix 2019. Foto Marina Mayorova

Idag inledde Marcus Nyman VM på ett sätt som tydlig visade att han var i riktigt bra form. Han varvade fasthållningar med kast och var helt enkelt överlägsen i de första tre omgångarna. Kvartsfinalen mot världsfyran och hemma hoppet Kriztian Toth blev som väntat extremt jämnt, senast de möttes i Grand Slam-final vann Nyman. Denna gång var det tyvärr Toths tur.

I återkvalet var Nyman återigen överlägsen och i bronsmatchen väntade VM-trean från 2018 Kenta Nagasawa, Japan. Deras senaste möte var mycket jämnt och taktiskt, då utdelades 3-2 i shido (varningar) till Nymans nackdel. Idag blev det återigen en taktisk match, där dock  Nyman hittade några flera luckor för kastförsök. Vartefter började Nyman också dominera. Poänglöst vid full tid. Men i förlängningen hittade Nyman hela vägen och sumi gaeshi blev vinstkastet.

Nu kan Nyman ladda för sitt tredje OS, med sikte på att förbättra sin femteplats från Rio. Och idag visade han att han har den kapaciteten.

Marcus Nyman, Tashkent Grand Prix 2019. Foto Marina Mayorova

Anställda i skogsbranschen lär sig falla rätt med judo24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan judo bidra till en säkrare skogsbransch? Fallolyckor är den vanligaste olyckstypen hos Stora Enso Skog. Under våren har medarbetare fått lära sig falla på rätt sätt genom träningsprogrammet Judo4Balance online. - Jag har lärt mig att falla på rätt sätt, men också övningar som hjälper mig att undvika att ramla från början, säger Hilmar Kristjansson som arbetar som fältplanerare i Stora Enso Skog.

Nicolina Pernheim utslagen ur Paralympics efter rekordsnabb match28.8.2021 07:14:00 CEST | Pressmeddelande

Vid Paralympiska spelen i Rio de Janeiro var blinda Nicolina Pernheim ytterst nära att ta hem bronset i 63-kilosklassen. I år var det en revanschsugen Pernheim som åkte till Tokyo med siktet inställt på medalj. Drömmen om en medalj försvann dock i återkvalsmatchen där motståndaren, bara tre sekunder in i matchen, fick in ett benkast på Pernheim som gav henne ippon och därmed segern. Förlusten innebar att Paralympics var över för den här gången för Nicolina Pernheim.

Pressträff inför Paralympics, möt medaljhoppet Nicolina Pernheim i Göteborg9.8.2021 07:00:00 CEST | Pressinbjudan

Paralympics närmar sig och därmed även Nicolina Pernheims jakt på medalj i judo efter den förlorade bronsmatchen senast i Rio de Janeiro 2016. Nicolina Pernheim är blind sedan födseln och var endast 4 år när hon började med judo. Sedan dess har hon blivit en av de absolut bästa inom judon för personer med synnedsättning. Nicolina tävlar i klassen B1 (blinda) men tvingas möta delvis seende motståndare som tävlar i både B2 och B3 då reglerna inom Paralympics inte särskiljer dessa klasser. Nicolina Pernheim är idag 7:a på världsrankingen i 63-kilosklassen och är den högst rankade blinda judokan i sin viktklass.

Robin Pacek utslagen ur OS i jämn match mot världsettan27.7.2021 07:17:46 CEST | Pressmeddelande

Efter två vinster i de inledande matcherna på OS ställdes Robin Pacek i åttondelsfinalen mot världsettan och regerande världsmästaren Matthias Casse från Belgien. Det blev en jämn match där både Pacek och Casse tog poäng i ordinarie tid och matchen fick avgöras i golden score. Även där var det mycket jämt men till slut lyckades Casse få in ett kast på en trött Robin Pacek. En bra insats av Robin Pacek, men som tyvärr inte räckte hela vägen och Pacek är utslagen ur OS.