Lidl Sverige

White Guide Green ger toppbetyg i hållbarhet till tre Lidl-butiker

Dela
Nyligen presenterade White Guide Green årets bedömning av vilka butiker som är mest hållbara. Lidl Östermalmstorg, Lidl Sveavägen och Lidl Kista har belönats med toppbetyget 4 och tillhör därmed de bästa i Sverige när det kommer till hållbarhet.

- Vi är otroligt stolta över att våra butiker på Östermalmstorg, Sveavägen och i Kista belönats med toppbetyg. Att motta nivå 4 innebär att våra butiker tillhör de bästa i Sverige när det kommer till att ta ansvarfulla beslut och hjälpa kunderna att göra hållbara val. Det är ett erkännande för vårt hållbarhetsarbete och vår affärsidé om högsta kvalitet till bästa pris. Dessutom slår det hål på myten att hållbar mat måste kosta skjortan, säger Gabriella Goldman, Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör vid Lidl Sverige

White Guide Green är en tävling och guide som bedömer och redovisar hur livsmedelsbutikerna arbetar med hållbarhet. Man genomför fysiska besök i varje butik och ställer frågor som butikerna får svara på. Alla besök är oanmälda och butikernas ägare betalar inte för att medverka i guiden. Man bedöms bland annat på hur man arbetar med matsvinn, vilka insatser som görs för att minska energiförbrukningen, hur man arbetar med sortimentet etcetera.

Läs mer på whiteguidegreen.se

Motiveringar:

Lidl Östermalmstorg
En lågpriskedja på fina gatan, kan det vara något? Ja, tydligen. Det här är en välbesökt citybutik som sticker ut med ett lite udda sortiment – älskat av många, men inte av alla. Duktiga på att lyfta svenska, lite okända producenter och tydliga med sina ambitioner att minska användandet av plast.

Lidl Sveavägen
En trotjänare inom Lidl-familjen; öppnade redan 2006 men verkar inte vilja slå av på takten. Här möter du det sedvanliga Lidl-utbudet; lite spretigt och ojämnt enligt många – men som kund i butiken är det inte svårt att handla hållbart – om du bara vill.

Lidl Kista
Lidl är duktiga på att kommunicera sitt miljötänk och hållbarhetsambitioner; kedjan klimatkompenserar för den svenska verksamheten, håller nere antalet transporter till och från sina butiker och alla bilar drivs med förnybara bränslen. I den här relativt nya butiken i expansiva Kista Galleria, känns det lite extra ambitiöst tycker vi – här är det enkelt att fylla varukorgen med både ekologiskt, svenskt och vegetariskt.

Kontakter

Bilder

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion10.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alltsedan Lidl Sverige lanserade Matriket som en del av sitt sortiment har Matriket utvecklats till det bredaste varumärket med enbart Från Sverige-märkta produkter. Nu tar Lidl tillsammans med LRF ytterligare steg för att stimulera produktionen av svenska livsmedel och öka självförsörjningsgraden genom att göra det enkelt för konsumenter att välja svenskt, samtidigt som Lidl tar nya steg för att öka svensk livsmedelsexport.

Lidl bygger nytt på attraktiv handelsplats i Strömstad29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

I höst byggs Lidls första svenska metropolbutik i Strömstad. Konceptet med parkering på markplan och försäljningsyta ovanför är väletablerad i Europa och är ett effektivt sätt att nyttja mindre ytor. – Tack vare en flexibel konstruktion finns möjlighet att bygga i flera våningsplan som också genererar yta till parkering för våra kunder, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef på Lidl.

Nu säljer Lidl Sverige frukter och grönsaker som vuxit upp till toner av klassisk musik22.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Växer grönsaker bättre till toner av klassisk musik? Ja, en del forskningsstudier tyder på det. För att utforska musikens påverkan på frukt och grönt – och i en strävan att erbjuda kunderna det allra bästa – har Lidl Sverige installerat ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av odlingar runt om i Sverige. Där växer frukter och grönsaker nu upp till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye