Woodstock i BingoLotto

Den 15 september gästas BingoLotto av Mikael Rickfors, Py Bäckman, Mats Ronander och Dan Hylander som tillsammans hyllar den ikoniska festivalen Woodstock Music & Art Fair.

WOODSTOCK 50 – EN HYLLNING TILL VÄRLDENS FÖSTA ROCKFESTIVAL

De åtta artisterna Conny Bloom, Py Bäckman, Dan Hylander, LaGaylia, Mikael Rickfors, Mats Ronander, Claes Yngström och Janne Åström har alla sin egen relation till den ikoniska festivalen Woodstock. Tillsammans har de samlat sina favoritlåtar och anekdoter om festivalen och satt samman en hyllningsföreställning – Woodstock 50.

WOODSTOCKFESTIVALEN

Woodstock, eller Woodstock Music & Art Fair som festivalen egentligen hette, ägde rum i augusti 1969 i Bethel. En stad cira 15 mil nordväst om New York. Till festivalerna hade arrangörerna lyckats boka några av de största artisterna för tiden. Janis Joplin, Creedence Clearwater Revival, The Band, Grateful Dead, Johnny Winter, Arlo Guthrie, Richie Havens, Melanie och Joan Baez för att nämna några. Men festivalen innebar också genombrottet för idag stora namn som The Who, Ten Years After, Santana och Joe Cocker.

Arrangörerna räknade med att dra en publik om cirka 100 000 personer. Det skulle då vara den största musik- och konstfestivalen genom tiderna. Drygt 450 000 personer gästade tillslut festivalen och man tror att ytterligar 1,5 miljoner personer var på väg till Bethel, men som aldrig lyckades komma fram på grund av de långa köerna.

50-ÅRSJUBILEUM

I år är det 50 år sedan Woodstock ägde rum och det genomförs många jubileumsevenemang runt om i världen, Woodstock 50 är en utav dem. Nu kommer alltså fyra av de åtta artisterna som genomför hyllningsföreställningen Woodstock 50 till BingoLotto och vi ser fram emot deras medverkan i den 15 september 2019 kl. 18.00.

Nordman i BingoLotto17.10.2019 16:33:40 CESTPressmeddelande

Få artister på den svenska musikscenen förfogar över en lika gripande karisma, och ett lika dubbelbottnat djup i rösten, som Håkan Hemlin. Få dansar lika lätt med fingrarna över nyckelharpan, och skapar lika levande musik, som Mats Wester. Tillsammans utgör de musikduon Nordman. Mystiken förtrollar. Deras unika begåvning, likaså. Söndagen den 20/10, kl. 18.00 i TV4, gästar duon BingoLotto. Oemotståndlig scennärvaro utlovas. Detta vill du inte missa!

Claes-Göran Hederström i Bingolotto9.10.2019 15:43:01 CESTPressmeddelande

Gammal kärlek rostar aldrig. Än mindre svenska folkets outtröttliga kärlek till kultikonen Claes-Göran Hederström. Och att ta emot epitetet kultikon är enligt Claes-Göran själv ingen konst – det är bara att sjunga samma låt i 47 år, menar han. Det börjar verka som att teorin stämmer, banne mej. Söndagen den 13 oktober, kl. 18.00 i TV4, tar Claes-Göran plats på BingoLottos scen – kanske med ambitionen att intyga om just detta.