100 år sedan den första visentkalven!

I dag, den 25 maj 2018, är det exakt 100 år sedan den första visenten i modern tid föddes i Sverige. Det skedde på Skansen. Kalven var en liten kviga som fick namnet Billa, men kallades Ylva på Skansen.

Visenthjord på Skansen, Foto: Marie Andersson

Billas pappa hette Bill, och var född i Budapest Zoo av vildfödda föräldrar från Litauen. Mamman Bilma var vildfödd i Litauen, och var den sista visenten som togs från det vilda in i någon djurpark. Båda föräldradjuren var en gåva från Hagenbeck i Hamburg, som hade goda förbindelser med Skansen.

Visenten var redan då akut hotad, och 1923 sköts den sista låglandsvisenten av en före detta skogvaktare i urskogen Bialowieza. Endast 56 djur återstod, utspridda i djurparker och vilthägn i Europa. Då Skansens djur hade unik härstamning, fick man en förfrågan från Polen om hjälp att bygga upp en ny stam i Bialowieza, och 1929 skickades de båda korna Biserta och Biscaya till Polen.

De båda skansenkorna bildade tillsammans med två tyska tjurar grunden för hela uppbyggnadsarbetet, och1953 öppnades grindarna till hägnet i Bialowieza och deförsta frilevande visenterna på 30 år kunde börja beta i skogarna. Idag finns ca 6500 visenter, varav 4500 lever helt fritt.

Frilevande visenter finns bland annat i Polen, Vitryssland, Rumänien, Slovakien, Tyskland, Spanien, Nederländerna och Danmark (Bornholm). Men det var på Skansen allt började. Billa, då?Jo, hon hamnade så småningom i Generalkonsul Axel Ax:son Johnsons avelshägn i Långsjön utanför Engelsberg.

För frågor om visenter, kontakta Linda Törngren, chef för Djurvårdarenheten:

linda.torngren@skansen.se

Visenthjord på Skansen, Foto: Marie Andersson
Visent´på Skansen. Foto: Michael McLain.

Barnens scensommar5.6.2018 07:00Pressmeddelande

Scenerna på Skansen är inte bara för vuxna, barnens program tar också plats bland jazzkvällar, livekonserter och allsång på Skansen. I sommar inleds barnens scensommar med Peter och vargen i Radiosymfonikernas tolkning den 16 juni, Babblarna - första musikalen ges 17 juni och 26 augusti och Barnens allsång startar söndag 1 juli på Sollidenscenen. Lill-Skansenteatern ger fyra föreställningar per dag på Lill-Skansens lilla amfiteater och barn visar sång- och danslekar på Tingsvallenscenen på söndagar.