127 000 svenskar kan inte ha fel om Teneriffa

Under 2017 reste ca 127 000 svenskar till Teneriffa enligt den kanariska turistbyrån. Efter Gran Canaria är Teneriffa Vings mest populära vinterresmål. När Ving ställde frågor i sin Resepanel om Teneriffa svarade nära 8 av 10 (78 procent) att de blev så förtjusta i Teneriffa att de gärna återvänder på semester. 66 procent har varit på Teneriffa två gånger eller fler, varav 15 procent mer än sex gånger, det visar resultaten när 7 536 svenskar svarat på frågor om att semestra på Teneriffa

Teneriffa bjuder på spektakulär natur och upplevelser (Los Gigantes). Foto Mats Högberg

- Det är inte förvånande att Teneriffa har så många återvändande semesterfirare. Det är en på många sätt spektakulär ö. Som turist bjuds man på allt från ett härligt klimat, fina naturupplevelser med tropisk grönska, vinodlingar, många vandringsleder,  vackra sandstränder samt Spaniens högsta berg Teide, vars månlandskap är en sevärd upplevelse i sig, säger Anna Hagberg, tf. informationschef Ving.

Hur många gånger har du varit på Teneriffa (7536 svar)

En gång 34 procent
2-3 gånger 35 procent
4-5 gånger 15 procent
6 gånger eller fler 16 procent

Topplista: Vad är det som lockar med Teneriffa? ( 7510 svar, max tre svar möjliga)

1. Klimatet är bra 57 procent

2. Relativt kort flygresa (6 timmar) 36 procent

3. God mat och dryck 22 procent

4. Resmålet passar alla generationer 18 procent

5. Det är ett prisvärt resmål 17 procent

Medan norra delen av Teneriffa har en mer genuin kanarisk atmosfär med huvudstaden Santa Cruz, universitetsstaden La Laguna och fina Puerto de la Cruz, bland annat känt för sina saltvattenpooler, så är den södra delen av ön plattare och mer solsäker. I södern hittar man långa breda stränder och populära turistorter som Los Cristianos och Playa de las Américas. De är också de två resmål som är mest populära visar Vings resepanel.

Topplista: Vilket resmål tycker du bäst om på Teneriffa? (6 805 svar)

1. Playa de las Américas 41 procent

2. Los Cristianos 26 procent

3. Puerto de la Cruz 20 procent

4. Los Gigantes 5 procent

5. Annat 4 procent

Vings Teneriffa

Ving erbjuder 112 hotell på 8 olika resmål. Bland annat finns två Sunprime Hotels, Vings hotellkoncept för vuxna, i Playa de las Américas. På Sunprime Coral Suites & Spa bor man centralt i Playa de las Américas, bara en kort promenad från stranden medan Sunprime Ocean View ligger lite utanför själva centrum, inte långt från den fina Troya-stranden. Vings familjehotell Sunwing Fañabé Beach ligger bara en kort promenad från stranden i Fañabé, lite norr om Playa de las Américas.

Läs mer om Teneriffa.

Om Resepanelen:

Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 12 433 personer varav 7536 svarat på frågor om Teneriffa. Undersökningen genomfördes under perioden 27/8-9/9 2018. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Los Cristianos, foto Kajsa Fagerström
Vings vuxenhotell Sunprime Coral Beach, foto Ving

Premiär för show med Vings maskotar Lollo och Bernie!15.11.2018 12:29Pressmeddelande

Vings populära maskotar Lollo & Bernie har över 30 miljoner visningar på YouTube med sin dansfilm och många är de familjer som mött de kramgoa vännerna på Vings familjehotell. Nu kan Ving för första gången även stolt presentera en egen föreställning med barnens favoriter. Showen med Lollo & Bernie har premiär i helgen, 17-18 november, på Intiman i Stockholm. Den sätts även upp på Lisebergsteatern i Göteborg, 19-20 januari 2019.

Nyhet! Ving och Thomas Cook Group storsatsar på koncepthotell 201931.10.2018 11:23Pressmeddelande

Thomas Cook Group, där Ving ingår, fortsätter satsningen på skräddarsydda hotellkoncept och lanserar 20 nya koncepthotell under 2019 i Spanien, Grekland, Cypern och Turkiet. Ving kommer i ett första skede att erbjuda sex av dessa nya hotell, däribland ett familjevänligt Casa Cook på Kreta samt tre hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club. Det planeras även för ytterligare lanseringar inom kort.