Flygbranschens aktörer bakom initiativ för fossilfritt flyg från Kalmar

I dag inleder Kalmar Öland Airport och Kalmar kommun tillsammans med flygbolagen SAS, BRA och bränsleleverantören Air BP, ett gemensamt initiativ som säkerställer målet om 5 % biobränsle på allt flyg från Kalmar till Stockholm.

Kalmar Öland Airport har, tillsammans med sin ägare Kalmar kommun, under flera år arbetat aktivt för att skapa förutsättningar för att hitta finansiering av merkostnaden för biobränsle, med det långsiktiga målet om ett fossilfritt flyg från Kalmar. Som en första konkret satsning på förnybart flygbränsle lokalt, flögs inrikesflygen mellan Kalmar och Stockholm på biobränsle redan under Kalmarsundsveckan 2017.

Nästa steg i arbetet har handlat om att finna förutsättningar för en bredare finansiering av biobränsle. Såväl Kalmar kommun, som flygplatsen och flera av kommunbolagen har i denna process tagit beslut om att allt eget tjänsteresande som utgår med flyg från Kalmar, skall ske med biobränsle. I höst har den 3-åriga upphandlingen av biobränsle för Kalmar kommuns räkning genomförts.

Som ett led i utvecklingen går nu även flygbolagen SAS och BRA in och gör gemensam sak med Kalmar Kommun och Kalmar Öland Airport, detta i en för branschen och regionen unik satsning på biobränsle.

- Initiativet är ett bevis på att man med gemensamma krafter kan få saker att hända när man ser till den stora, snarare än bara den egna nyttan, kommenterar Ronny Lindberg, VD och Flygplatschef, Kalmar Öland Airport.

De cirka 80 ton biobränsle som behövs för flygtrafiken från Kalmar till Stockholm under ett år, kommer att levereras av Air BP till Kalmar Öland Airport, där SAS och BRA tankar sina flygplan. Flygbolagen finansierar 50 procent av merkostnaden för biobränslet samtidigt som Kalmar Öland Airport, som representant för regionen, säkerställer finansieringen av resterande 50 procent.

- Air BP är glada för att kunna stödja våra flygbolagskunder och flygplatser i att minska flygets klimatpåverkan. Det är ett viktigt första steg som nu tagits att alla passagerare mellan Kalmar och Stockholm minskar sina utsläpp och vi är stolta att vara en del i det samarbetet säger Thorbjörn Larsson, General Manager, Air BP Norden.

Den 29 november, i samband med en större leverans av biobränsle, samlas representanter från de olika aktörerna på Kalmar Öland Airport för att berätta om initiativet, utmaningarna och branschens omställning.

- För oss på BRA är tillgång på biobränsle helt avgörande för ett framtida fossilfritt inrikesflyg. Vi behöver storskalig, kontinuerlig produktion i närområdet för att få tillgång till hållbart producerat biobränsle till rimliga priser säger Anna Soltorp, Hållbarhetschef på BRA.

- SAS långsiktiga mål är att reducera de totala klimatpåverkande utsläppen med 25 procent till 2030 och vi avser vara bland de ledande flygbolagen i omställningen. Initiativet i Kalmar är en pusselbit i vårt arbete mot ett långsiktigt mer hållbart flyg, säger Lars Andersen Resare, Hållbarhetschef på SAS.

För mer information kontakta:
Ronny Lindberg, Flygplatschef/VD Kalmar Öland Airport 0480-45 90 12 ronny.lindberg@kalmarairport.se

Kalmar Öland Airport verkar för att i nära samarbete med näringslivet, regionen och ägaren Kalmar Kommun, utveckla flygtrafiken till och från Kalmarregionen. Varje dag flyger närmre 700 människor till eller från Kalmar Öland Airport. Snabba, effektiva och hållbara transporter är en förutsättning för att människor ska kunna mötas och för fortsatt regional tillväxt. I flygplatsens långsiktiga vision samlar vi verksamheten under sju målområden. Följ med på vår resa och ta del av vår vision på www.kalmarolandairport.se