Alla kan påverka trafiksäkerheten…
Kampanjen har fyra områden för att säkerställa att alla kan bidra på något sätt. Man kan lova att sänka hastigheten, skydda sig bättre, synas bättre eller vara mer uppmärksam. Oavsett inom vilket område man väljer att bidra så vet vi att ett felaktigt beteende som byts mot ett trafiksäkert beteende påverka trafiksäkerheten positivt. När man lovat något får man ett löftesbevis.
- Det ska bli väldigt spännande att se om det går att utmana trafikanter till att vara med och bidra till ökad trafiksäkerhet. I löftesbeviset framgår vad du vill försöka bidra med, men också hur ditt löfte påverkar trafiksäkerheten. Om vi kan få i gång en kedja där vi utmanar och inspirerar varandra, och spridningen blir stor, skulle den här kampanjen faktiskt kunna påverka trafiksäkerheten på ett väldigt positivt sätt, säger Marie Nordén generalsekreterare NTF.
Hur kan du bidra? Välj ett eller flera av fyra områden…
En avgörande faktor för framtidens trafiksäkerhet är respekten för hastighetsgränserna. Om alla håller skyltad hastighet skulle väldigt många liv kunna räddas årligen. I genomsnitt räddas 15 liv per sänkt km/tim om man slår ut det på en genomsnittlig hastighet för samtliga resor.
Lämna ditt löfte här: Jag kan sänka hastigheten…
Hur väl vi skyddar oss själva och andra har också stor påverkan på hur många som omkommer och blir allvarligt skadade i trafiken. Om alla alltid använder bilbälte, om alla barn transporteras rätt bältade i rätt monterad bilbarnstol för sin ålder, om alla använder cykelhjälm när man cyklar och alla gående använder halkskydd på vintern så skulle många liv räddas varje år.
Lämna ditt löfte här: Jag kan skydda mig bättre…
Ungefär hälften av alla gångtrafikanter som omkommer gör det i gryning, skymning eller mörker. För att öka både gåendes och cyklandes synbarhet är användning av reflexer en viktig åtgärd, både i tätort och på landsbygd. Med mörka kläder upptäcker föraren i en bil med halvljus den gående eller cyklande på 20–30 meters avstånd, med ljusa kläder syns man från 60 meter och med reflex på 125 meters avstånd. Cyklister ska också använda belysning på cykeln.
Lämna ditt löfte här: Jag kan synas bättre…
Det finns ett tydligt samband mellan risken att som personbilsförare dödas i en trafikolycka och vilken mängd alkohol man har i kroppen. Varje år omkommer ungefär 20 alkoholpåverkade personbilsförare i trafiken. Fler än 50 personer omkommer i olyckor som är alkohol- eller drogrelaterade olyckor, många utan att själva vara påverkade. Det bedöms att 20–30 procent av dödsolyckorna på väg är trötthetsrelaterade och väldigt många andra olyckor beror på ouppmärksamhet i form av att vi inte har ögonen på vägen.
Lämna ditt löfte här: Jag kan vara mer uppmärksam…
Nyckelord
Kontakter
Monica GreenOrdförande
Tel:+46 (0)70-530 42 10green.monica@icloud.comMarie NordénGeneralsekreterare
Tel:+46 (0)70-221 59 65marie.norden@ntf.seRickard CosiniKommunikationsansvarig
Tel:+46 (0)70-819 01 50rickard.cosini@ntf.seBilder
Om
Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF. Är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker trafik.
NTF arbetar på ideell och demokratisk grund genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda.
Följ NTF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTF
Uppmaningen till kommunerna: Gör mer för att fler ska använda cykelhjälm!25.6.2024 13:12:26 CEST | Pressmeddelande
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklingen övergår till fritidscykling på semestern.
#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.
Fler skulle cykla om underhållet prioriterades högre1.2.2024 07:34:07 CET | Pressmeddelande
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste också bli bättre på att föra dialog med cyklisterna. Det konstaterar NTF efter att nyligen ha vintercyklat tillsammans med erfarna cyklister och kommunalt ansvariga i tio svenska kommuner.
Stor andel olagliga hastigheter i yrkestrafiken14.12.2023 07:45:07 CET | Pressmeddelande
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När NTF nu presenterar mätresultat från tio kommuner så framgår att hastighetsefterlevnaden bland de som kör skyltade företagsbilar till och med är sämre än bland privatbilister. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på de sträckor där det borde vara som allra viktigast att hålla hastigheten, nämligen vid 40 km/tim.
Låg bältesanvändning bland unga förare av A-traktor - nya filmer ska bidra till att öka trafiksäkerheten18.10.2023 08:31:17 CEST | Pressmeddelande
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF har genomfört mätningar som visar att många ungdomar struntar i att använda bältet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum