Stockholm storsatsar på gratis prova-på-kollo

I år blir det fler prova-på-kollon i Stockholm, både under våren och hösten. Det rödgröna styret i Stockholms stad utökar nämligen antalet platser på prova-på-kollo till 308 i år, jämfört med 50 platser förra året. Den långsiktiga förhoppningen är att få fler barn från ytterstaden att söka sig till stadens verksamhet med sommarkollo, som även den utökas med 275 platser.

– I år ökar vi platserna på både prova-på-kollo och ordinarie sommarkollo eftersom vi vet att det efterfrågas av våra barn och unga, inte minst i de ekonomiskt tuffa tider vi befinner oss i. Kollo ger barn möjlighet till ett roligt sommarlov, vilket kan vara särskilt viktigt för alla som inte har en sommarstuga att åka till eller har råd att åka iväg på resor. Alla barn och unga i Stockholm har rätt till en meningsfull fritid, och det gäller såklart även på sommaren säger Alexandra Mattsson (V), förskole-, barn- och fritidsborgarråd i Stockholms stad.

Det kommer finnas möjlighet att åka på prova-på-kollo både över en dag och över en helg, och båda varianterna kommer att vara kostnadsfria. På dagkollo åker barn tillsammans med en förälder och på helgkollo åker barn utan föräldrar för att testa på att vara hemifrån en helg. Båda varianterna syftar till att ge barn som är nyfikna på kollo möjligheten att träffa kolloledare och nya kompisar under en dag fylld med roliga aktiviteter.

- Det finns många barn och föräldrar i Stockholm som är nyfikna på kolloverksamheten, men som kanske känner att det är ett stort steg att söka sig till ett kollo som varar i en vecka eller mer. Därför är det jätteviktigt att vi satsar på prova-på-kollo, så att fler får möjlighet att testa på verksamheten och se om det är något för dem, säger Alexandra Mattsson.

Fakta vårens och höstens Prova-på-kollon:

Barnens ö STORGÅRDEN
6 och 7 maj (dagkollo)
19-21 maj (helgkollo)

S/Y Ellen
4, 5 och 6 juni (dagkollo)
1-3 september (helgkollo)

Skeppholmsgårdens båtar
8-10 september (helgkollo)

Anmälan sker via formulär på ung.stockholm/prova-på-kollo.
Sista datum anmälan till prova-på-kollo i maj och juni: 16 april.
Sista datum anmälan till prova-på-kollo i september: 20 augusti.