Mer pengar till barn och ungas fritid i Stockholm

Det rödgröna styret i Stockholms stad lägger ytterligare 31 miljoner på barn och ungas kultur- och fritidsverksamhet i nästa års budget. Pengarna ska gå till den öppna fritidsverksamheten, såsom fritidsgårdar, parklekar och lov-aktiviteter, men det är upp till stadsdelarna att själva bestämma var behoven är som störst.

Alexandra Mattsson (V), förskole-, barn- och fritidsborgarråd i Stockholms stad. Foto: Maurits Otterloo

- Det är jätteviktigt för barn och unga att ha trygga och roliga aktiviteter och platser att tillbringa sin fritid på, och därför är jag glad över att vi kan göra den här förstärkningen av fritidsverksamheten trots ett riktigt tufft ekonomiskt läge. De extra pengar som vi lade på sommarlovsaktiviteter och kollo i år ledde till att fler barn fick något roligt och meningsfullt att göra på sommarlovet, och kolloverksamheten slog rekord i antalet deltagare, så vi vet att alla medel vi kan skjuta till gör skillnad, säger Alexandra Mattsson (V), förskole-, barn- och fritidsborgarråd i Stockholms stad.

Av de 31 miljonerna är 15 miljoner en förstärkning som fördelas på alla stadens stadsdelar, medan resterande16 miljoner fördelas mellan ytterstadsdelarna Järva, Hässelby-Vällingby, Farsta, Skarpnäck, Skärholmen och Enskede-Årsta-Vantör.

- I våra ytterstadsdelar finns det fler barn och unga som inte har råd att gå på kostsamma fritidsaktiveter eller boka in sig på dyra läger på loven, och därför vill vi se till att förstärka fritidsverksamheten i ytterstaden särskilt. Alla barn ska kunna hitta på något kul att göra på fritiden och loven, oavsett hur föräldrarnas ekonomi ser ut, säger Alexandra Mattsson.

Tel:0761229102

Tel:0761229107