Extra pengar till Stockholms stads förskolor

Förskolan i Stockholms stad får ett tillskott på 12 miljoner kronor i år, det meddelar stadens förskoleborgarråd. Pengarna kommer att fördelas på stadens alla stadsdelar och ska gå till att öka likvärdigheten inom förskolan.

Alexandra Mattsson, förskole- barn- och fritidsborgarråd i Stockholms stad. Foto: Maurits Otterloo.

De 12 miljonerna kommer från ett förväntat överskott i förskolenämnden och ska nu fördelas på alla barn boende i Stockholms stad som är inskrivna i förskolan.

- Det här blir ett mycket välkommet tillskott till Stockholms förskolor. Pengarna ska användas för att stötta upp verksamheterna där det behövs men det är upp till varje stadsdel att bestämma hur pengarna används allra bäst. De kan till exempel gå till att köpa in böcker och material eller läggas på att bemanna upp med vikarier som behövs i verksamheten, säger Alexandra Mattsson (V), förskoleborgarråd i Stockholms stad.

Överskottet beror på att den nya förskoleförvaltningen som startades den 1 juli i år är under uppbyggnad och därför inte haft personalkostnader på helårsbasis. Även de privatägda förskolorna kommer få ta del av överskottet.

- I stället för att låta de här 12 miljonerna gå in i stadens generella överskottskassa så delar vi nu ut dem till förskolorna, som vi vet behöver alla resurser de kan få, säger Alexandra Mattsson.

Pengarna ska användas inom årets budget, vilket innebär att de ska spenderas under 2023.

Beslutet togs i förskolenämnden den 24 oktober.

Så fördelas pengarna

Annan kommun*

Totalt

12 000 000

*barn som är folkbokförda i Stockholm men som går i förskola som ligger i andra kommuner

Presstjänst Vänsterpartiet Stockholms stad

Tel:0761229110

Presstjänst Vänsterpartiet Stockholms stad

Tel:0761229107

Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 15,4 %. Tillsammans med Miljöpartiet och Socialdemokraterna utgör vi det rödgröna styret i Stockholms stad. Vi arbetar tillsammans för ett öppet, jämlikt och klimatsmart Stockholm.