Ali Neama ny säkerhetssamordnare på Järfällahus

Järfällahus har rekryterat Ali Neama som ny säkerhetssamordnare. Han kommer senast från jobbet som trygghets- och säkerhetsstrateg på SigtunaHem och har lång erfarenhet av arbete med säkerhetsfrågor inom olika verksamheter.

Ali har bakgrund inom det polisiära. Han är utbildad polis och har erfarenhet som både narkotikaspanare, insatspolis och ledningsoperatör inom Stockholmspolisen. Han har även arbetat som säkerhetschef på SPG och som kvalificerad utredare av myndighetsutövning på Vallentuna kommun.

- Vi välkomnar Ali Neama som säkerhetssamordnare. Järfällahus har flera utmaningar framför sig, inte minst när det gäller vårt stora renoveringsprojekt. Han blir en stark tillgång för oss och kommer bidra stort i arbetet med en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare och i vårt arbete med ökad trygghet i våra bostadsområden, säger Jennie Sahlsten, vd på Järfällahus.

Den 8 maj tillträder Ali Neama tjänsten som säkerhetssamordnare på Järfällahus. Det är ett brett uppdrag, som omfattar att hålla ihop hela bolagets arbete med säkerhetsfrågor. Han kommer att ha både strategiska och operativa arbetsuppgifter och stötta inom olika säkerhetsfrågor, såsom internt skydd med personsäkerhet, hot och våld, inbrott och intrång samt fysisk säkerhet som skalskydd, kameror mm. Han kommer även att vara delaktig i arbetet med bland annat Järfällahus systematiska brandskyddsarbete, SBA, platssamverkan och trygghetsvandringar samt leda och samordna bolagets krisledningsgrupp.

- Ali har en bred och gedigen kunskap från både säkerhets- och trygghetsområdet, särskilt med sin bakgrund inom polisen, vilket är en viktig del i vårt arbete med att öka tryggheten i våra boendemiljöer. Trygghets- och säkerhetsfrågor är prioriterade hos oss och något som vi ständigt utvecklar. Hans kompetens kommer att vara mycket värdefullt i detta arbete, säger Ninos Gawrieh, chef för trygghetsenheten.

I många delar kommer Ali Neama också arbeta nära kommunen, polisen och räddningstjänsten. Han kommer ingå i kommunens arbete med att öka säkerheten, den civila beredskapen och hålla en bra krisberedskap och företräda bolaget i de frågorna.

- Jag har fått ett nytt säkerhetsuppdrag som jag är otroligt hedrad och ödmjuk inför. Det är ett viktigt uppdrag som kommer ge mig chansen att påverka och göra skillnad. Jag ser verkligen fram emot att få utveckla säkerhetsarbetet på Järfällahus och hoppas att jag med mina erfarenheter kan bidra i det fortsatta trygghetsarbetet på Järfällahus, säger Ali Neama.

Jennie Sahlsten, vd, jennie.sahlsten@jarfallahus.se, 08-580 836 50.
Ninos Gawrieh, chef trygghetsenheten, ninos.gawrieh@jarfallahus.se, 08-580 836 04.

FAKTA. Järfällahus trygghetsarbete
Järfällahus satsar stort och på många olika sätt för att öka tryggheten i sina bostadsområden och för att bidra till ett mer inkluderande samhälle. Det sker i bred samverkan med kommunen, polisen och räddningstjänsten, men det finns även fler samhällsaktörer och andra fastighetsägare som Järfällahus samverkar med för att skapa tryggare livsmiljö.
Exempel på åtgärder som Järfällahus fokuserar på är bland annat: Kvalitetsvandringar, strukturerad rondering trygghetsvandringar, miljövärdar, områdesträffar, mötesplatser i bostadsområdet, mentorsprogram, bosocialt arbete, våld i nära relationer samt feriearbete och praktik för ungdomar.
Läs mer om Järfällahus trygghetsarbete på: https://jarfallahus.se/om-oss/vart-trygghetsarbete

Järfällahus AB är Järfällas kommunägda fastighetsbolag. Vi äger och förvaltar 5 601 lägenheter, 4 491 fordonsplatser och 482 kommersiella lokaler i Järfälla kommun - från Barkarby i söder till Stäket i norr. www.jarfallahus.se

”Kan jag, kan du” – nytt initiativ av Järfällahus för att stärka egenmakten hos ungdomar i Järfälla25.1.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Järfällahus startar upp ett nytt initiativ med mentorsprogram för ungdomar på Termovägen. Syftet är att sammankoppla ungdomarna med näringslivet. Mentorsprogrammet ska ge inblick i arbetslivet som en slags omvärldsanalys över yrkesroller som finns i samhället. I förlängningen ska programmet förhoppningsvis också ge en fot in i arbetslivet.