Ny rapport ifrågasätter sambandet mellan socialdemokratins minskning och de högerradikala partiernas ökning

Under de senaste 20 åren har socialdemokratiska partier i Europa genomgått en historisk minskning i väljarstöd, samtidigt som högerradikala partier rönt allt större framgångar. Detta har banat väg för föreställningen att radikalhögerns framgångar framförallt beror på att socialdemokratiska partier förlorat arbetarklassväljare till partier som Sverigedemokraterna. En ny rapport från Arena Idé visar att bilden inte stämmer.

Rapporten Övergivna av arbetarklassen? Socialdemokraternas kris och radikalhögerns framgångar av Cas Mudde, Tarik Abou-Chadi och Reto Mitteregger bygger på detaljerade väljarundersökningar från nio omgångar av European Social Survey (ESS) 2002–2018.

Föreställningen att de högerradikala partierna framförallt vuxit på socialdemokraternas bekostnad  bygger på idén om att socialdemokratins främsta väljarbas består av en enhetlig arbetarklass bestående av vita män med auktoritära och nationalistiska åsikter, vilket inte stämmer, menar rapportförfattarna.

Även om arbetare är överrepresenterade bland de högerradikala partiernas anhängare, utgör de endast en liten del av den västeuropeiska arbetarklassen totalt sett. Rapporten påpekar att radikalhögern inte är den primära destinationen för tidigare socialdemokratiska väljare utan att socialdemokraterna snarare har förlorat väljare till progressiva alternativ, så som gröna och socialliberala partier, samt till traditionella högerpartier. Det är bara en mindre del av dagens högerradikala väljare som tidigare röstat påsocialdemokratiska partier. Istället kommer högerradikala partiers väljare i störst utsträckning från traditionella högerpartier eller är tidigare soffliggare.

Dagens västeuropeiska arbetarklass utgörs inte av en homogen grupp, utan en betydande och växande andel av arbetarklassen består idag av kvinnor och människor med migrationsbakgrund, där många har progressiva åsikter i frågor som hbtq-rättigheter och invandring. Vilket borde innebära en potential för socialdemokratin att mobilisera i dessa frågor för att på sikt öka sin väljarbas.

Rapporten varnar socialdemokratiska partier för föra en vänsternationalistisk politik, som på kort sikt skulle kunna öka väljarstödet men på sikt riskerar leda till ytterligare väljarförluster som är svåra att återhämta. Istället föreslår rapportförfattarna att socialdemokratiska partier bör kombinera gamla- och nya vänsterstrategier där fokus ligger på en stark välfärd i kombination med progressiva socialliberala värderingar. Författarna finner stöd i sitt omfattande datamaterial för att detta  kan vara den mest lovande vägen framåt för att locka potentiella socialdemokratiska väljare.

_____________________________________________________________________________________________

Onsdag den 14 juni bjuder Arena Idé och Aftonbladet Kultur bjuder in till ett samtal mellan rapportförfattaren Cas Mudde, världsledande expert på högerextremism och högerradikala partier, och Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.

Samtalsledare: Lisa Pelling, statsvetare och chef för Arena Idé. Läs mer och anmäl dig här.

Var: Kulturhuset, Foajé 3
När: 14 juni, kl. 17.30-19.00
Hur: Gratis mot anmälan, begränsat antal platser.

Cas Mudde finns tillgänglig för intervjuer innan och på plats i Stockhom den 17 juni. Kontakta Lisa Pelling 073-6541316 eller Klara Andersson Åsman 073-734 70 01.

Mer om rapporten:

Rapporten gavs ut första gången 2021 av Friedrich-Ebert-Stiftung (FES) och har översatts och till svenska av Hillevi Jonsson.

Friedrich-Ebert-Stiftung (FES) är den äldsta politiska stiftelsen i Tyskland med en rik tradition som sträcker sig tillbaka till grundandet 1925. Stiftelsen har stark anknytning till socialdemokratin och  fackföreningsrörelsen.

Om författarna:

Cas Mudde är Stanley Wade Shelton UGAF Professor in International Affairs och Distinguished University Professor vid Georgias universitet (USA) samt adjungerad professor på Centret för extremismforskning (C-REX) vid Oslo universitet. Några av hans senaste böcker är Ytterhögern idag (2022) och Populism. En kort introduktion (2022, med Cristóbal Rovira Kaltwasser).

Tarik Abou-Chadi är biträdande lektor vid statsvetenskapliga institutionen vid Zürichs universitet och på Centret för demokratistudier i Aarau. Han forskar om val och politisk konkurrens i utvecklade demokratier och har publicerat många artiklar om socialdemokratin, radikalhögern och gröna partier.

Reto Mitteregger har en kandidat- och masterexamen från Zürichs universitet och är doktorand och assistent på statsvetenskapliga institutionen vid Zürichs universitet. Han deltar i forskningsprojektet ”European social democracy and the trade-offs of party competition in post-industrial societies”.

Barnhusgatan 4

Arenagruppen är en ideell förening som bedriver en progressiv idé- och opinionsbildning.

I Arenagruppen ingår Dagens Arena, tankesmedjan Arena Idé, kommunikationsbyrån Arena Opinion, Arena Skolinformation, Arena Bildning, Bostad2030 samt bokförlagen Atlas och Premiss.