70 miljoner till Stockholms förskolor för att minska barngrupperna

Stockholms förskolor kommer få ett tillskott på drygt 70 miljoner kronor. Pengarna är ett statligt bidrag och det rödgröna styret vill att medlen ska användas till att minska barngrupperna.

Pengarna som fördelas kommer innebära att skolpengen per barn ökar. Då barngruppernas storlek är en prioriterad fråga vill styret att bidraget ska läggas på arbetet med att minska grupperna.

- Barngruppernas storlek har ökat under en längre tid och vi har en lång väg att gå för att få dem att minska. Därför vill vi använda det här bidraget till att stötta stadsdelarnas arbete med att minska barngrupperna. Det är viktigt för barnens möjligheter till utveckling i en lugn miljö, men det är också en avgörande fråga för personalens arbetsmiljö, säger Alexandra Mattsson (V), förskole- barn- och fritidsborgarråd.

Det rödgröna styret i Stockholms stad satsade 400 miljoner kronor extra på förskoleområdet i årets budget, men hög inflation och ett svårt ekonomiskt läge gör att behovet av mer resurser fortfarande är stort.

-  Just nu befinner sig kommunerna i ett oerhört tufft ekonomiskt läge och då behöver vi mer statligt stöd om välfärden inte ska tvingas till neddragningar. Det är bra att det här tillskottet kommer nu, men generellt behöver regeringen se till att stödet till kommunerna blir mer långsiktigt och framförallt högre än vad det idag, säger Alexandra Mattsson.

Tel:0761229107

Tel:0761229102