Nya diakoner och präster vigs i Växjö stift

På söndag kl 11.00 i Växjö domkyrka blir det diakon- och prästvigning. Vid en högtidlig gudstjänst vigs fem kvinnor till nya diakoner och präster av Växjö stifts biskop Fredrik Modéus.
Foto: Charlotte Granrot Frenberg

För första gången erbjuds en öppen och kostnadsfri föreläsning i samband med vigningen, med den gästande biskop emeritus Martin Lind. Han var biskop i Linköpings stift från 1995 till 2011 och är väl inläst på Dietrich Bonhoeffer. Ämnet för föredraget är ”Dietrich Bonhoeffers liv och tankar i en orolig värld”. Bonhoeffer var präst, teolog och motståndskämpe mot nazismen under andra världskriget. Föredraget ges eftermiddagen före vigningen, kl 16.00-17.00 i Växjö domkyrkocentrum och är öppen för alla.

Till diakoner vigs:

Elisabet Axén Henley, som vigs till tjänst i Skogslyckan i Växjö pastorat
Elisabet bor i Lessebo och är uppvuxen i Kalmar. Hon har tidigare arbetat som husfru på biskopsgården Östrabo, som husmor för Svenska kyrkan i utlandet i Bryssel och varit chef på caféet Café å Läs på Växjö stadsbibliotek.
Kontaktuppgifter: 072-574 00 28, elisabet.axen.henley@svenskakyrkan.se

Linda Ursjö, som vigs till tjänst i Emmaboda pastorat
Linda bor i Långasjö och är uppvuxen i Ljungby. Hon har arbetat i Emmaboda pastorat i sju år, som pedagog i barnverksamheten och som diakoniassistent. Hon har tidigare verkat som hälsopedagog på olika sätt, både som egenföretagare och inom Korpen Småland. Hon har också varit med och drivit en lanthandel i Åryd.
Kontaktuppgifter: 076-760 31 54, linda.ursjo@svenskakyrkan.se

Till präster vigs:

Anne-Lie Danesdotter, som kommer att göra sitt pastorsadjunktsår i Torsås pastorat. Anne-Lie bor i Torhamn i Blekinge och är uppvuxen i Karlskrona. Hon har jobbat många år som administratör på olika platser inom Region Blekinge.
Kontaktuppgifter: 073-312 02 61, a.danesdotter@yahoo.com

Sofia Engnell, som kommer att göra sitt pastorsadjunktsår i Vislanda-Blädinge församling
Sofia bor i Växjö och är uppvuxen i Änganäs utanför Alvesta. Efter att ha tagit studenten jobbade hon ett år som vikarie på en skola, därefter påbörjade hon utbildningen till präst.
Kontaktuppgift: sofia.engnell@svenskakyrkan.se

Petra Sönnichsen Morris, som kommer att göra sitt pastorsadjunktsår i Barnarp-Ödestugu församling. Petra kommer från Vaggeryd, men har bott bland annat i Texas och i Göteborg. Hon har tidigare varit keramiker och drivit ett krukmakeri i Huskvarna. Hon har studerat bland annat språk och historia. Petra har även arbetat många år i Byarums pastorat samt i Jönköpings församling, bland annat som församlingspedagog.
Kontaktuppgifter: 070-197 69 00, petra.sonnichsenmorris@svenskakyrkan.se

Om vigning

Vid vigningen avlägger diakon- och prästkandidaterna sina vigningslöften. Löftena handlar om att säga ja till att utöva ämbetet så att Gud blir ärad, kyrkan uppbyggd och Guds vilja förverkligad i världen. Diakonerna lovar också att hjälpa dem som behöver det och stå på de förtrycktas sida, att följa kyrkans ordning och förverkliga kallelsen med Kristus som förebild samt att leva som vittnen om Guds kärlek och försoningens hemlighet. Prästerna lovar också att rent och klart förkunna Guds ord och rätt förvalta sakramenten (dopet och nattvarden) samt att följa kyrkans ordning och förverkliga kallelsen med Kristus som förebild.

Pressbilder och intervjuer

Möjlighet finns att få pressbilder från vigningen. Se kontakt nedan. Kontakta gärna de som ska vigas för intervjuer!

Foto: Charlotte Granrot Frenberg