Storstrejk blir inte av, Gröna arbetsgivare tecknar nytt avtal

Strejkhotet mot landets golfbanor och trädgårdsodlingar är avvärjt efter att Kommunal till slut gått med på att sluta ett avtal med Gröna arbetsgivare som respekterar industriavtalet. Därmed är också hotet om stora sympatiåtgärder från LO-förbunden undanröjt.
Örjan Lenárd förhandlingschef och Lena-Liisa Tengblad vd, Gröna arbetsgivare

Örjan Lenárd berättar att vi efter tre medlingar, fyra varsel, ett flertal sympativarsel och en strulig förhandlingsprocess nu har ett avtal på 7,4 procent för två år, och som dessutom innehåller delar som förhoppningsvis kan bidra till bättre förhandlingsprocesser i framtiden.

Det nya avtalet innehåller kostnaderna för den insamlingsmodell Kommunal krävt, vilket tillsammans med för arbetsgivarna positiva villkorsändringar landar på ett totalt avtalsvärde på 7,4 procent. Med det nya avtalet upphör också hotet från LO-förbundens maktdemonstration med breda sympatiåtgärder.

Det var onödigt av Kommunal att lägga merparten av sin energi på en maktdemonstration i stället för att förhandla om kvarstående detaljer. Nu är jag dock framför allt glad över att vi till slut kunde enas om ett avtal som respekterar industriavtalet, säger Örjan Lenárd förhandlingschef Gröna arbetsgivare

Under förhandlingarna mellan Gröna arbetsgivare och Kommunal har industriavtalets normerande roll testats. Tvistefrågan har varit hur den så kallade insamlingsmodellen ska hanteras. Parterna har med stöd av Medlingsinstitutet till slut enats om en kompromiss där kostnaderna för insamlingsmodellen balanserat med övriga villkorsändringar ger ett totalt avtalsvärde på 7,4 procent. Något som varit avgörande för Gröna arbetsgivare som även ingår i industriavtalet.

- När ett jätteförbund som Kommunal utmanar industriavtalet och varslar om konflikt mot små branscher, sätter det en väldig press på oss. För Gröna arbetsgivare som också är en del av industriavtalet har det hela tiden varit viktigt att få till ett avtal i nivå med de 7,4 procenten, säger Lena-Liisa Tengblad vd Gröna arbetsgivare

Faktaruta

• Konflikten har rört den så kallade insamlingsmodellen, vilken innebär att löner under 28 211 kr ska räknas upp när den totala lönepotten beräknas.
  • Skiljelinjen mellan parterna har varit hur kostnaderna för insamlingsmodellen ska hanteras.
  • Insamlingsmodellen är inte en låglönesatsning i och med att inga pengar är öronmärkta för de med lägst lön.
  • Golfanläggningar och trädgårdsodlingar består av tillsammans 595 företag med drygt 5 000 helårsanställda, varav de flesta inte tillhör Kommunal.

Örjan Lenárd förhandlingschef och Lena-Liisa Tengblad vd, Gröna arbetsgivare