Monica Skagne ny vd för Adda

Addas styrelse har beslutat att utse Monica Skagne som vd för Adda. Monica Skagne tillträder sin nya tjänst den 14 augusti.

- Med Monica Skagne får Adda en vd som har bred kompetens och erfarenhet både från offentlig och privat sektor. Styrelsens uppdrag till Monica Skagne blir att förstärka Addas stöd till kommuner och regioner och att ännu tydligare sätta Adda på kartan. Adda ska bidra till välfärdens omställning genom digitalisering, och vi är övertygade om att Monica Skagne blir en stark kraft i det förändringsarbetet, säger Elin Norén, ordförande i Addas styrelse samt regionstyrelsens ordförande i Region Dalarna.

Monica Skagne har under åren 2015-2023 varit kommundirektör i Växjö kommun och i det uppdraget haft stort fokus på förändring genom digitalisering, verksamhetsutveckling och koncernstyrning. Innan dess har hon arbetat som chef och ansvarig för att utveckla digitala lösningar i stora internationella och svenska företag, såsom Ikea, Danfoss Group och Framfab, samt varit ledande i att stötta företag i tillväxtfas.

Monica Skagne har under de senaste åren varit styrelseledamot i Adda Inköpscentral och också ingått i flera nationella nätverk för kommuner och regioner inom Sveriges Kommuner och Regioner. Hon var under åren 2015-2018 ledamot i Näringsdepartementets insiktsråd för digitalisering.

- Jag ser mycket fram emot att få använda min erfarenhet som ledare i nationella och internationella företag och organisationer med fokus på verksamhetsutveckling, expansion och förändring i det nya uppdraget som vd för Adda. I Adda finns hög kompetens och stor potential att bidra till att utveckla välfärden och göra kommuner och regioner ännu bättre rustade för framtiden. Det ska bli en rolig utmaning att tillsammans med alla medarbetare intensifiera det arbetet, säger Monica Skagne.

Adda AB ägs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) samt en majoritet av Sveriges kommuner. Kommunerna och regionerna är också Addas primära kunder. Addas uppdrag är att erbjuda offentlig sektor avtal och tjänster inom strategisk försörjning som underlättar vardagen för våra kunder, frigör resurser till välfärden och bidrar till ett hållbart samhälle.

För mer information, kontakta Elin Norén, styrelseordförande Adda, elin.noren@regiondalarna.se, telefon 070-288 13 60.

För Adda, kontakta press@adda.se. Anja Steiber, pressansvarig, telefon 072-176 19 15, eller Cecilia Gerger, kommunikationschef, telefon 070-509 40 18.

Vårt uppdrag är att hjälpa offentlig sektor med strategisk försörjning av varor, tjänster och kompetens så att vi står bättre rustade att leverera framtidens välfärd. Genom smarta tjänster och produkter, relevanta avtal och kvalificerad rådgivning vill vi frigöra resurser och säkerställa att försörjningen av resurser och kompetens in i välfärden blir både robust och hållbar. Vi ägs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) samt en majoritet av Sveriges kommuner - som också utgör våra kunder.