Bolagsverket

Bolagsverket spelar kulturspel – ett roligt sätt att komma närmare våra mål

Dela

Nu har alla 600 medarbetare på Bolagsverket spelat spel för att skapa engagemang och förståelse kring vår kultur. En satsning med syfte att förändra beteenden och komma närmare våra mål.

– Ett roligt sätt att ta upp en viktig fråga, säger Johanna Karlsson, en av alla anställda på Bolagsverket.

"Det var både roligt och spännande att spela", säger Helena Vikström, handläggare på företagsavdelningen.
"Det var både roligt och spännande att spela", säger Helena Vikström, handläggare på företagsavdelningen.

Det interaktiva, digitala och obligatoriska kulturspelet har varit igång hela våren på Bolagsverket. I grupper om fem medarbetare från olika avdelningar har de fått ta sig an dilemman, quiz och haft dialoger kopplat till företagskulturen.

– Om vi ska ha möjligheten att ta oss dit vi vill behöver vi justera sättet vi arbetar på, hur vi ser på saker och hur vi är mot varandra. Ett kulturspel som engagerar och involverar alla medarbetare är en strategisk del i det här förändringsarbetet, säger Lena Munther, enhetschef på HR.

”Spelet överträffade mina förväntningar med råge”

Nästan alla medarbetare har nu fått spela kulturspelet och vi har fått chansen att prata med två av dem.

– Det var lärorikt att höra vad andra medarbetare på andra avdelningar tolkade in i orden mod och tillit. Ett roligt sätt att ta upp en viktig fråga och jag hoppas vi gör fler liknande satsningar i andra delar av verksamheten, säger Johanna Karlsson, kommunikatör på kommunikationsenheten.

– Spelet överträffade mina förväntningar med råge! Det var både roligt och spännande och vi upptäckte, trots att vi hade väldigt olika utgångspunkter för vårt arbete på Bolagsverket, att vi hade väldigt samstämmiga åsikter, säger Helena Vikström, handläggare på företagsavdelningen.

Mod och tillit

För att lyckas ta myndigheten vidare på vår förändringsresa och mot våra mål har vi identifierat två viktiga komponenter – mod och tillit. Syftet med spelet är därför att skapa ett engagemang kring vår kultur genom en rolig och lättsam metod som både främjar förståelse och dialog kring begreppen mod och tillit.

– Det är så roligt att vara igång, vilket engagemang! Vi har fått glada tillrop och spelet har tagits emot positivt, säger Karima Rouass på HR-enheten som är en av dem som tagit fram spelet.

Nu har alla medarbetare fått köra en spelomgång och vi har fått otroligt mycket bra svar och tankar som vi kan jobba vidare med.

– Målet med spelet var att skapa engagemang, dialog och förståelse kring begreppen mod och tillit, vilket vi har gjort! När alla har spelat kommer vi att jobba vidare med dessa frågor tillsammans på sektions- och enhetsnivå. Det här var bara startskottet, säger Lena Munther.

Mer om Bolagsverkets framgångsfaktorer mod och tillit

Mod handlar om att vara mer offensiv genom att ta egna initiativ, utmana gamla tankesätt och pröva nytt. Att våga testa nya saker och lära sig av det när det inte gått riktigt som man tänkt sig och ser det som en möjlighet till utveckling. 

Tillit handlar om att lita på andra genom att utgå från att varje individ vill och kan agera för kundens och organisationens bästa. Det handlar också om att lita på andras kompetens och att besluten tas där kunskapen finns. Genom ökad tillit kan vi få alla medarbetare att växa och ta ansvar, då får vi också ett ökat engagemang i hela organisationen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Följ Bolagsverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Bolagsverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye